Inilah 11 Khasiat Sayur Bayam Untuk Kesihatan Dan Mencegah Pelbagai Penyakit. Share Jangan Abaikan...

Bayam ialah tumbuhan dalam kelas sayuran. Ia adalah tanaman yang banyak terdapat di Malaysia. Terdapat 2 jenis bayam yang utama dimakan di Malaysia iaitu bayam hijau dan bayam merah. Bayam adalah daripada keluarga Amaranthaceae. 

Ia kaya dengan Vitamin A, Vitamin B , Vitamin C dan zat-zat galian seperti zat besi (Fe), fosforus (P), kalium (K), mangan (Mn) dan zink (Zn). Di Malaysia, bayam ditanam untuk tujuan pasaran domestik dan sebahagiannya untuk diekspot ke Singapura dan Brunei.

Berikut ini manfaat daun bayam apabila kita mengambilnya dalam makanan harian:
Inilah 11 Khasiat Sayur Bayam Untuk Kesihatan Dan Mencegah Pelbagai Penyakit. Share Jangan Abaikan...

1. Manfaat Bayam Untuk Penglihatan
Kedua antioksidan lutein dan zeaxanthin yang sangat banyak di bayam dan melindungi mata dari katarak dan penglihatan kabur disebabkan faktor usia.

2. Manfaat Bayam Untuk Cegah Kanser
Flavonoid – kandungan phytonutrisi dengan sifat anti-kanser banyak terkandung dalam bayam – telah terbukti untuk memperlambat pembelahan sel dalam perut manusia dan sel-sel kanser kulit. Selain itu, bayam telah menunjukkan perlindungan terhadap kanser prostat daripada menjadi agresif.

3. Manfaat Bayam sebagai Anti-inflamasi
Neoxanthin dan violaxanthin dua anti-inflamasi epoxyxanthophylls yang memainkan peranan penting dalam mengelakkan keradagan dan hadir dalam jumlah yang banyak dalam bayam.

4. Manfaat Bayam sebagai Antioksidan
Vitamin C, vitamin E, beta-karoten, mangan, mangnesium dan selenium hadir dalam bayam semua berfungsi sebagai antioksidan kuat yang memerangi terjadinya osteoporosis, aterosklerosis dan tekanan darah tinggi.

5. Manfaat Bayam untuk Tekanan Darah
Dengan angiotensin mengawal I-converting enzyme, peptida dalam bayam telah terbukti efektif menurunkan tekanan darah.

6. Manfaat Bayam Untuk Kekebalan
Satu cawan bayam mengandung lebih 337% dari RDA vitamin A yang tidak hanya melindungi dan memperkuat “entry point” ke dalam tubuh manusia, seperti membran mukosa, saluran pernafasan, saluran urin dan usus, tetapi juga merupakan komponen kunci dari limfosit (atau sel darah putih) yang memerangi jangkitan.

7. Manfaat Bayam Untuk Diet
Satu cawan bayam memiliki hampir 20% dari RDA serat makanan, yang membantu pencernaan, mencegah sembelit, menjaga kandungan gula dalam badan, dan menyekat dari makan berlebihan.

8. Manfaat Bayam Untuk Kulit
Jumlah tinggi vitamin A dalam bayam juga memberikan kulit yang sihat dengan membantu mengekalkan kelembapan yang tepat di epidermis, ianya juga mengelakkan dari penyakit psoriasis, keratinisasi, jerawat dan kedut pada kulit.

9. Manfaat Bayam Untuk Tulang
Satu cawan bayam rebus menyediakan lebih dari 1000% dari RDA vitamin K yang dapat mencegah berlaku osteoklas (sel-sel yang memecah tulang) berlebihan dari berlaku, serta mempromosikan sintesis osteocalcin, protein yang sangat penting untuk menjaga kekuatan dan kepadatan tulang kita.

10. Manfaat Bayam Untuk Otak dan Fungsi Nervous
Banyaknya vitamin K dalam bayam memberikan sumbangan besar terhadap sistem saraf yang sihat dan fungsi otak dengan menyediakan bahagian penting untuk sintesis sphingolipids, lemak penting yang membentuk balutan myelin di sekitar saraf kita.

11. Manfaat Bayam Untuk Proses Karboksilasi
Vitamin K adalah komponen penting dari proses yang disebut karboksilasi, yang menghasilkan protein matriks GLA yang secara langsung mencegah kalsium dari pembentukan dalam jaringan. Mengambil satu cawan bayam membantu proses ini yang melawan aterosklerosis, penyakit jantung dan stroke.

12. Manfaat Bayam Untuk Mencegah Anemia
Bayam merupakan sumber zat besi yang baik. Zat besi diperlukan untuk mencegah anemia atau kekurangan sel darah merah. Zat besi bermanfaat untuk dapat meregenerasi atau memperbanyak sel darah merah, sehingga dapat mencegah terkena anemia.

13. Manfaat Bayam Untuk Tumbesaran
Zat besi dan mineral yang terkandung dalam bayam sangat baik untuk pertumbuhan anak-anak dan remaja. Selain itu, bayam juga baik untuk wanita yang sedang menstruasi. Bayam lebih banyak mengandung kalori seperti rendah lemak dan bebas kolesterol dibandingkan dengan daging merah.

14. Manfaat Bayam Untuk Mengubati Pendarahan Gusi
Manfaat bayam juga dapat untuk mengubati pendarahan pada gusi. Campuran bayam dengan jus lobak dapat membantu dalam mengubati gusi berdarah yang disebabkan kerana kekurangan vitamin C dan terlalu banyak makan makanan manis.
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda