Rahsia Kenapa Bank Kekurangan Wang Tunai Dan Bagaimana Wang 'Atas Angin' Dicipta!


Fractional Reserve System (FRS) merupakan satu sistem dimana kebanyakan sistem perbankan di seluruh dunia mencipta duit. 


Wang riba

Wang yang kita miliki hari ini tidak lagi disandarkan dengan 'simpanan emas - gold standard' bermula dari tahun 1971 (Bretton Woods), tetapi duit kita hari ini, sama ada duit fizikal atau duit elektronik tidak disandarkan dengan apa-apa lagi. 

Ia dipanggil duit fiat - wang yang dihasilkan atas persetujuan kuasa-kuasa tertentu. 

Semakin banyak duit dicetak, semakin jatuh nilai duit tersebut dan semakin jatuh nilai duit berkadaran langsung dengan peningkatan inflasi. 

Semakin tinggi inflasi, semakin tinggi harga barang serta perkhidmatan dan ini menyebabkan kita semakin miskin dan miskin. Faham? 

Secara dasarnya kita kena tahu dari mana duit dicipta dan apa yang akan diterangkan ini tidak diajar disekolah mahupun universiti. Anda akan belajar sesuatu yang besar hari ini. Insyaa-Allah, ilmu ini akan dapat membantu anda.
FRS

SEBAGAI CONTOH: Anda bayangkan di Malaysia ada satu bank sahaja, untuk memudahkan penyampaian cerita dan bank tersebut kita gambarkan seperti diatas. Ikut turutan nombor yang disediakan;

(1) - Carl ada RM1,000 hasil berniaga dan simpan duit tersebut ke dalam bank dan dalam buku akaun tertulis deposit RM1,000 ke dalam bank. Melalui sistem FRS, bank akan simpan 10% (RM100) duit Carl di dalam reserve bank dan 90% (RM900) lagi, bank akan memberi pinjaman kepada pelanggan lain.

(2), (3) & (4) - Belle membuat pinjaman peribadi dari bank sebanyak RM900. Wang yang Belle pinjam itu bank masukkan ke dalam akaun Belle secara elektronik dan di dalam buku akaun Belle tertulis, Belle mempunyai deposit sebanyak RM900. Melalui sistem FRS, bank akan simpan 10% (RM90) duit Belle di dalam reserve bank dan 90% (RM810) lagi bank akan memberi pinjaman kepada pelanggan lain.

(5), (6) & (7) - Apa yang berlaku kepada Belle, sama berlaku kepada John and Steve. Sehingga (8) pihak bank memutuskan untuk tidak meneruskan lagi memberi pinjaman kepada orang seterusnya (memudahkan cerita).

(9) - Jika diperhatikan dengan teliti di dalam kotak hitam (reserve bank), bank hanya mempunyai duit sebanyak RM1,000 sahaja (RM100 + RM90 + RM81 + RM729) seperti jumlah asal yang Carl masukkan ke dalam bank. 

Tetapi jika dikira melalui buku akaun peminjam dan termasuk Carl, duit mereka secara total adalah sebanyak RM3,439! (RM1000 + RM900 + RM810 + RM729). 

Bank berjaya membuat duit dari RM1,000 menjadi RM3,439 secara digital tanpa anda sedar. Beginilah caranya bank membuat duit melalui simpanan dan pinjaman anda.

(10). Itu kalau pinjaman sampai kepada Steve sahaja. Kalau kita teruskan lagi dengan bank memberi pinjaman demi pinjaman, melalui (FRS - 10%) ini, pihak bank mampu membuat deposit sebanyak RM1,000 menjadi RM9,999. Dan lebih dahsyat lagi, RM1,000,000,000 menjadi RM9,999,999,000! Bayangkan kemungkinan jumlah wang yang jauh lebih banyak. Gila!

Disebabkan inilah punca sebenar kenapa nilai duit kita makin jatuh hari demi hari. Semakin banyak duit dipasaran, semakin jatuh nilai duit. Barang menjadi semakin mahal.

Sistem yang terbina atas dasar 'riba' ini merupakan satu sistem yang amat berbahaya sekali dan jauh lebih kejam jikalau anda sendiri yang menyokong sistem ini. 

Penggunakan kad kredit dan kad debit adalah penyumbang terbesar kepada sistem ini. Tanpa anda, sistem ini pasti akan musnah. 

Jika semua rakyat Malaysia mengeluarkan wang dari bank-bank di Malaysia, mungkin hanya 10% sahaja orang yang akan mendapat duit mereka disebabkan bank memang tiada duit, mereka hanya mencipta duit secara maya melalui digit-digit dalam buku akaun.

Kalau nak menyimpan duit, tukarkan duit tersebut dengan membeli komoditi seperti emas kerana komoditi ini tidak akan hilang nilainya. 

Semakin jatuh nilai duit, semakin tinggi pula harga komoditi. Jadilah bijak dan percaya kepada Allah.

Sebarkan. Moga Allah merahmati perjuangan kita menentang riba. ALLAH ALWAYS NO 1.
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda