Tips Dari Ayah Ramai Anak, Bagaimana Hendak Mendidik Anak Remaja Lelaki


Setiap ibu bapa sudah pasti sentiasa akan cuba untuk memberikan yang terbaik kepada anak-anak mereka, didikan awal diberi, mereka cuba mencorakkan anak-anak mereka terutamanya anak lelaki yang dilihat lebih agresif.

Tetapi apabila anak-anak ini membesar dan mula melangkah masuk ke alam persekolahan, dia akan menemui ramai kawan baru dengan pelbagai tabiat atau perbuatan baru yang kita akan nampak apabila dia pulang dari sekolah.

Ada yang kita tidak pernah ajar tetapi mereka buat gara-gara terikut dengan pengaruh rakan sebaya di sekolah terutamanya anak lelaki.


Jadi bagaimana kita hendak mendidik mereka ini.

Seorang lelaki bernama Baharuddin Mohamed telah berkongsikan tips bagaimana hendak mendidik anak lelaki dengan baik dan berkesan.

Jom kita baca.


Ini anak sulong saya irfan, tahun ni ambil PT-3. Alhamdulilah, irfan memang jaga solatnya. Tak perlu sentiasa saya ingatkan. Sesekali kalau ikut catering pun dia akan jaga solatnya. Ini gambar curi, tersentuh hati saya bila melihat gambar ni. Moga Ifran jadi anak yang soleh. 
.
Doakan anak kita, sayangi dia seadanya. Irfan hero saya, irfan jadi kawan saya. Dah besar dah anak ayah. Dia pernah dapat nombor satu dalam kelasnya. Dia pernah menanggis kerana dapat nombor terakhir dalam peperiksaannya. Saya angkat tangannya bila dia jatuh. 
.
Tip Jaga Anak Remaja Lelaki 
======================
.
1. Tak boleh garang memanjang dengan mereka, perlu jadi kawan. 
.
2. Mereka kurang pandai mengurus dan mengatur hidup mereka, plankan hidup mereka dari awal. Tentukan target mereka jangka pendik dan jangka panjang. 
.
3. Berikan tanggungjawab pada mereka. Mereka akan belajar pikul tanggungjawab sebagai anak lelaki. 
.
4. Selalu berikan nasihat melalui tauladan supaya mereka lihat depan mata. 
.
5. Jangan terlalu diberi kebebasan untuk membuat keputusan. Mereka remaja selalunya akan membuat keputusan mengikut emosi. Jaga gerak geri mereka, kita ibu bapa perlu berkawan dengan kawan-kawan anak kita. 

#TipAyahRamaiAnak

loading...


Comments

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda