Awas !! Inilah 7 Makanan Yang Sebabkan Anda Berisiko Diserang Penyakit Buah Pinggang

Ramai yang tidak memahami punca yang paling biasa penyakit batu karang adalah diet. Hem, lebih kurang apa-apa jenis makanan yang harus dielakkan supaya tidak terjejas oleh batu karang? Jadi maklumat lanjut, anda perlu merujuk kepada Had Pengambilan 7 Makanan yang Menyebabkan Penyakit Buah Pinggang di bawah:
1. Kafein

Minuman berkafein yang lazat, tetapi jika terlalu berlebihan boleh menyebabkan batu karang. Mengapa begitu? Kerana kafein boleh meningkatkan kandungan kalsium dalam air kencing untuk menimbang keupayaan buah pinggang. minuman berkafein harus terhad, seperti: teh, kopi dan soda.

2. Pemanis Tiruan

Kajian itu berkata bahawa jika penggunaan pemanis tiruan dalam tempoh yang lama boleh merosakkan buah pinggang. Oleh itu, cuba untuk menggunakan pemanis yang lebih baik semulajadi dan mesra kepada badan, contohnya: madu.

3. Daging

Kandungan protein dan asid urik dalam daging boleh menyebabkan pembentukan batu karang, yang dari masa ke masa boleh merosakkan buah pinggang disebabkan. Mengapa begitu? Pembaziran protein dan sangat sukar untuk membuang asid urik oleh buah pinggang. Oleh itu, hadkan pengambilan daging dan berkembang buah-buahan dan sayur-sayuran yang lebih sihat.

4. Makanan bergaram 

Kerap penggunaan  makanan yang mengandungi natrium kurang baik untuk kesihatan buah pinggang, kerana natrium menyebabkan pembentukan batu karang. Oleh itu, menjauhkan diri dari makanan yang mengandungi banyak garam.

5.Minuman berkarbonat 

Sesungguhnya menyegarkan badan minuman berkarbonat untuk seketika, tetapi rutin yang boleh meningkatkan risiko batu karang. Antara minuman berkarbonat perlu dihadkan atau dielakkan, seperti: minuman ringan, minuman tenaga, dan pakej jus.

6. Makanan yang kaya dengan purin

Pengambilan makanan yang tinggi purin tempoh lama boleh meningkatkan risiko batu karang. Antara makanan yang kaya dengan purin, seperti sardin, kuning telur, daging, dan sebagainya.

7. Produk tenusu

Kalsium yang tinggi sememangnya baik untuk tulang, tetapi bagi anda yang mempunyai masalah buah pinggang, kalsium boleh menjadi musuh terbesar anda. Mengapa begitu? Kerana kalsium boleh menyebabkan peningkatan perkumuhan kalsium dalam air kencing dan sampah yang dibuang sukar dan menyebabkan pembentukan batu karang.

Dengan menghadkan atau mengelakkan makanan yang disebutkan di atas, kita boleh mengurangkan risiko mendapat batu karang. Mudah-mudahan maklumat ini dapat bermanfaat bagi kita semua.
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda