Jika Nanti Aku Tidak Ada Di Syurga, Maka Tanyakanlah Tentang Aku kepada Allah. Betapa Penting Berteman Dengan Orang Beriman. Inilah Sebabnya...

loading...
Sebuah hadis menggetarkan hati dan tubuh saya hari ini…

Dari Abu Said Al Khudri Radhiyallahu ‘anhu, dalam hadis yang panjang, Rasulullah Sholallahu ‘alaihi wassalam bersabda tentang syafaat di hari kiamat :

Setelah orang – orang mukmin itu dibebaskan dari neraka, demi Allah, Dzat yang jiwaku berada di tangan-Nya, sungguh kalian begitu gigih dalam memohon kepada Allah untuk memperjuangkan hak saudara – saudaranya yang berada di dalam neraka pada hari kiamat. 

mereka memohon : “Wahai Tuhan kami, mereka itu (yang tinggal di neraka) pernah berpuasa bersama kami, solat, dan juga haji.

Dijawab : “Keluarkan (dari neraka) orang – orang yang kalian kenal”. Hingga wajah mereka diharamkan untuk dibakar oleh api neraka.

Para mukminin ini pun mengeluarkan banyak saudaranya yang telah dibakar di neraka, ada yang dibakar sampai betisnya dan ada yang sampai lututnya. 

Kemudian orang mukmin itu menghadap kembali kepada Allah, : “Ya Tuhan kami, orang yang Engkau perintahkan untuk diazab dari neraka, sudah tidak tersisa”

Allah berfirman, “Kembali lagi, keluarkanlah yang masih memiliki iman seberat dinar”. Maka dikeluarkanlah orang mukmin banyak sekali yang disiksa di neraka. 

Kemudian mereka menghadap kembali : “Wahai Tuhan kami, kami tidak meninggalkan seorang pun orang yang Engkau perintahkan untuk diazab…” (HR Muslim)

Maka memahami hadis ini, Imam Hasan Al Bashri rahimahullah menasihatkan, “Perbanyaklah berteman dengan orang – orang yang beriman. Kerana mereka memiliki syafaat pada hari kiamat”

Imam Ibnul Qoyyim Al Jauziah rahimahullah menasihatkan pula kepada teman – temannya:

“Jika kalian tidak menemukan aku di syurga, maka tanyakanlah tentang aku kepada Allah. 

Ucapkan : “Wahai Tuhan kami, hamba-Mu fulan, dulu dia pernah mengingatkan kami untuk mengingat Engkau. Masukkanlah bersama kami di Syurga-Mu”. Kemudian beliau menangis…

*****

Para pembaca yang semoga Allah Rahmati, apa yang anda rasakan setelah membaca hadis dan nasihat dari para ulama diatas? Tak mampu lagi diri ini berucap apapun selain hanya titisan air mata yang berbicara. 

Hadis diatas mengingatkan kita tentang beberapa hal – hal penting, iaitu pertama, keimanan. Iman merupakan syarat seseorang masuk syurga. Yakni mengakui Allah Azza wa Jalla sebagai satu – satunya sembahan yang berhak untuk disembah serta mengakui Muhammad adalah hamba-Nya dan Rasul-Nya. 

Kedua, ukhuwah islamiyah. Persaudaraan diatas dinul Islam dan mencintai kerana Allah, boleh menjadi alasan bagi seseorang untuk menyelamatkan saudaranya seiman di akhirat kelak. 

Ketiga, berteman dengan orang – orang soleh. Ini adalah kombinasi dari point kedua sebelumnya. Maka perbanyaklah berteman, berkumpul, beribadah, bersama orang – orang soleh. Seperti yang telah disampaikan oleh Imam Hasan Al Bashri rahimahullah diatas, mereka memiliki syafaat kelak di hari akhir.

Bayangkan, betapa beruntungnya dan bahagianya seseorang yang memiliki banyak teman orang – orang soleh. Yang mengingatkan untuk solat berjama’ah di masjid, mengajari tilawah Al Qur’an, mengajak menghadiri majlis ilmu, dan menasihati kita tatkala hendak berbuat maksiat. 

Namun betapa ruginya dan sedihnya apabila seseorang banyak bergaul dan berteman dengan orang orang yang ahli maksiat. Mengajak ke kelab malam untuk menongak minuman – minuman haram, mengambil dadah, mengajak zina, membuat kita sering tertawa (maka matilah hati akibat banyak tertawa), mengajak berdua-duaan, dan aktiviti maksiat lainnya, na’udzubillah. Sekarang, pilihannya ada di tangan anda. Hendak bergaul dengan siapakah diri anda?

Terakhir, saya ingin menyampaikan pesan kepada para pembaca semua. Apabila, nantinya saya tidak berada di Syurga, dan anda ada di dalam Syurga bersama orang – orang soleh lainnya, maka datanglah kepada Allah. 

Sampaikan kebaikan – kebaikan yang pernah saya lakukan kepada anda, atau anda mengetahui kebaikan- kebaikan yang saya lakukan selama hidup di dunia. Semoga Allah Azza wa Jalla lantas mengizinkan anda untuk mengeluarkan saya dari neraka. Aamiin yaa Robbal ‘alamiin

Comments

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!