Moto3: Khairul Idham Beri Amaran 'Mengganas' Sejak Berusia 14 Tahun

PETALING JAYA: Seawal usia 14 tahun, Khairul Idham Pawi sebenarnya sudah memberi amaran bahawa kehadirannya dalam saingan dunia pemotoran bukan sekadar angan-angan kosong.

Moto3: Khairul Idham Beri Amaran 'Mengganas' Sejak Berusia 14 Tahun

Pertama kali menyertai perlumbaan motosikal dengan berlumba pada Kejuaraan Cub Prix AAM Petronas, kategori Wira dengan menduduki tangga ke-11 keseluruhannya pada 2012.
Sejak itu, pelumba muda kelahiran Kampung Gajah, Perak tidak menoleh ke belakang dan tanpa jemu berusaha untuk menguasai kedudukan terbaik dalam setiap perlumbaan yang disertainya.
Malah pada Mac 2012, Khairul Idham antara 26 remaja yang terpilih bagi mengikuti pemilihan bersama Akademi Perlumbaan Honda anjuran Boon Siew Honda Sdn Bhd bertempat di Universiti Utara Malaysia, Sintok.
Moto3: Khairul Idham 'Mengganas' Sejak Berusia 14 Tahun

Khairul Idham ketika menyertai Akademi Perlumbaan Honda.
Tidak hairanlah jika Khairul Idham mengambil masa yang singkat untuk berjaya memandang dia menerima pendedahan asas teknik perlumbaan daripada Shahrol Yuzy Ahmad Zaini dan juara Suzuka 4-hour Endurance  2011, Mohd Emir Firdaus Hasan ketika menyertai akademi itu.
Setahun selepas bejinak-jinak dengan Cub Prix, Khairul Idham terus mencatat keputusan memberangsangkan untuk berada di tempat ke-7 keseluruhan.
Moto3: Khairul Idham 'Mengganas' Sejak Berusia 14 Tahun

Tahun 2014 dianggap tahun bertuah buat Khairul Idham apabila meraih kejuaraan berganda dan membuat kejutan dengan menjuarai perlumbaan Asia Dream Cup (ADC) pada Kejuaraan Motosikal Asia Petronas (ARRC) dan merangkul trofi juara perlumbaan Cup Prix Wira.
Sebelum itu, pada penampilan sulung ADC, Khairul Idham meraih kedudukan keempat.
Penampilan berani Khairul Idham yang ketika itu berusia 16 tahun memberikannya peluang untuk menyertai Program Pembangunan bersama Honda Team Asia sekaligus mengukuhkan lagi kedudukannya sebagai pelumba Honda.
Dengan itu, impiannya untuk bergelar pelumba dunia semakin cerah apabila juara ADC telah menandatangani kontrak baharu bersama Boon Siew Honda Sdn Bhd yang menyaksikan Khairul Idham akan meneruskan karier perlumbaan di peringkat tempatan dan antarabangsa bersama jenama pengeluar motosikal dari Jepun itu sehingga 2019.
Moto3: Khairul Idham 'Mengganas' Sejak Berusia 14 Tahun

Keputusan cemerlang dalam aksi ADC memboleh Khairul Idham berlumba pada Kejuaraan Moto3 Remaja Dunia CEV Repsol FIM 2015 dengan berjaya meraih tiga podium iaitu ketika muncul naib juara di Le Mans dan Perlumbaan 1 di Barcelona serta kedudukan ketiga pada Perlumbaan 2.
Permulaan baik Khairul Idham di pentas dunia membuatkan dia berjaya meraih wildcard daripada pasukannya, Honda Team Asia untuk beraksi dalam kategori Moto3 Grand Prix Dunia pusingan ke-14 di Litar Motorland, Aragon, Sepanyol September tahun lalu.
Pelumba berusia 18 tahun ini terus mencuri tumpuan selepas menyertai musim penuh perlumbaan Moto3 tahun ini bermula di Litar Losail, Qatar dengan meraih kedudukan ke-22.
Bagaimanapun, pada pusingan kedua kejuaraan Moto3 yang berlangsung di Argentina pada Ahad melakar rekod baharu sukan motoran tanah air apabila dengan bangganya pelumba muda yang sentiasa tenang itu berjaya mengibar bendera Malaysia dan lagu 'Negaraku' berkumandang di Litar Termas de Rio Honda.
Khairul Idham mencatat masa terpantas 41 minit 35.452 saat ketika aksi di Litar Termas de Rio Hondo itu, 26 saat meninggalkan pelumba Sepanyol, Navarro (Estrella Galicia 0.0) serta Brad Binder (Red Bull KTM Ajo), 42m 5.791s.
Khairul Idham kini berada di kedudukan keempat keseluruhan pelumba dunia dengan meraih 25 mata.
Nama penuh: Khairul Idham Pawi
Tarikh lahir: 20 September 1998
Asal: Kampung Gajah, Perak
Pasukan: Honda
Karier
2012 - Kejuaraan Cub Prix AAM Petronas, kategori WIRA - ke-11
2013 - Kejuaraan Cub Prix AAM Petronas, kategori WIRA - ke-7
2014 - Asia Dream Cup - ke-4
2014 - Juara Kejuaraan Cub Prix AAM Petronas, kategori Wira
2014 - Juara Asia Dream Cup
2015- Kejuaraan Moto3 Remaja Dunia CEV Repsol FIM 2015 - ke-6
2016- MotoGP - kategori Moto3 - Juara Grand Prix Argentina

Comments

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda