10 Jenis Makanan Yang Anda Patut Elakkan Dari Dipanaskan Semula Demi Kesihatan Anda

Kalau anda gemar menyimpan makanan berlebihan di dalam peti sejuk, anda patut membaca info ini yang mungkin membuat anda terkejut. Terdapat beberapa jenis makana yang boleh memudaratkan kesihatan dan juga merangsang sel kanser

10 Jenis Makanan Yang Anda Patut Elakkan Dari Dipanaskan Semula Demi Kesihatan Anda

1. Bayam
Sayur bayam ini pasti sayur  yang tidak asing lagi. Bayam memang tidak boleh dipanaskan berkali kali karena oksidasi yang terjadi pada bayam akan membahayakan tubuh.

2. Kentang
Kentang juga hampir sama dengan bayam. Kandungan nutrisi pada kentang akan menghilang jika kentang dipanaskan kembali.Selain itu, jika proses pemanasan terjadi berulang kali risiko oksidasi juga akan terjadi. Keadaan ini justru akan menjadi sangat berbahaya kerana kentang itu sendiri akan berubah menjadi racun.

3. Cendawan
Jika anda sudah terlanjur memasak cendawan dalam kuantiti yang besar, lebih baik untuk anda menghabiskanya dalam keadaan dingin. Jika cendawan di panaskan semula. protein yang ada dalam cendawan akan menghilang, bahkan lebih buruk lagi akan menyebabkan masalah pencernaan seperti cirit birit atau perut terasa kembong.

4. Ayam
Ayam ini hampir sama dengan cendawan. Jika ayam mengalami proses pemanasan yang berulang kali akan mengakibatkan perubahan komposisi proteinnya. Jka anda ingin menghangatkannya kembali, lakukan pemanasan dengan api yang kecil dan masa yang singkat.  Dengan cara tersebut dapat meminimalkan kerosakan zat gizi yang terdapat pada daging ayam.

5. Telur
Telur akan membahayakan diri jika dipanaskan secara berulang kali. Telur yang dimasak dalam keadaan bulat akan lebih menjadi lebih berbahaya jika dipanaskan kerana boleh menjadi beracun.

6. Seleri
Sama seperti bayam, seleri ini juga tidak baik jika dipanaskan secara berulang kali. Seleri mempunyai kandungan nitrat seperti bayam yang jika dipanaskan akan berubah menjadi asam nitrat . Asam nitrat ini yang berisiko merangsangkan ketumbuhan sel kanser dan gangguan menyedutan oksigen oleh darah.

7. Makanan yang di goreng
Makanan yang di goreng sebaiknya tidak dipanaskan. Kenapa demikian? Jika anda memanaskan kembali gorengan yang sudah dingin, minyak akan berkepul kepul digorengan itu dan meningkatkan kolesterol.

8. Santan
Menambahkan santan pada sayur kita memang sangat menyedapkan. Namun tahukah anda, menghangatkan santan berulang ulang kali ini sangat tidak baik. Saat proses pemanasan terjadi berulang kali, lemak yang terdapat pada santan akan berubah menjadi lemak yang kurang baik yang berisiko meninggikan kolesterol.

9. Ubi
Ubi mempunyai kandungan nitrat seperti bayam dan seleri. Jika terlalu sering dipanaskan, kandungan nitrit ini akan menjadi sangat bahaya bagi tubuh. Sebaiknya segera menghabiskan ubi yang telah dimasak agar manfaat yang diperoleh lebih maksima.

10. Brokoli
Brokoli mempunyai kandungan vitamin A dan C yang sangat baik untuk tubuh. Memakan brokoli secara rutin dapat membuat tubuh menjadi sangat sihat. Namun brokoli ini mempunyai sifat yang mirip dengan bayam. Brokoli juga mengandung nitrat seperti bayam. Nitrat ini akan berubah menjadi asam nitrat yang merangsang ketumbuhan sel karsinogenik jika dipanaskan secara berulang ulang.

Segera makan sayur brokoli yang sudah matang. Untuk mendapatkan hasil yang maksima dari brokoli ini, masak brokoli dengan cara dikukus.

Itu tadi beberapa makanan yang masuk tidak boleh dipanaskan. Jangan kerana alasan malas, anda mempertaruhkan kesihatan keluarga.

0 comment... add one now