10 Khasiat Buah Delima Bukan Untuk Wanita Mengandung Je Yang Ramai Tak Tahu

Buah Delima atau nama lainnya Pomegranates dikenali sebagai buah sihat. Tetapi ramai yang tidak menggemari buah delima kerana rasanya yang manis kosong.



Tahukah anda sebenarnya buah delima banyak khasiatnya. Berikut adalah khasiat buah delima.

1. Baik Untuk Kulit & Anti Radang

Kajian dari Case Western Reserve University mendapati, buah delima mampu memberi kelegaan daripada keadaan radang kronik dan mempunyai kesan anti-penuaan.

2. Baik Untuk Jantung


Jus delima kaya dengan polifenol. Kajian dari Johns Hopkins University School of Nursing mendapati, ia baik untuk jantung dan membantu mengurangkan tekanan darah.

3. Boleh Menurunkan Berat Badan

Penyelidik Cina mendapati bahawa polifenol dalam delima membantu mengurangkan obesiti yang disebabkan oleh diet yang tinggi lemak dan melindungi daripada gangguan metabolik.

4. Melindungi Kulit

Antioksidan yang kuat dan anti-radang, buah delima membantu melindungi kulit daripada sinaran matahari, menurut kajian dari University of Wisconsin, Madison.

5. Boleh Meningkatkan Kesihatan Seksual

Jus delima juga mampu meningkatkan aliran darah. Kajian mendapati jus delima mampu meningkatkan kesihatan seksual pada mereka yang mati pucuk.

6. Melindungi Hati

Penyelidik Cina mendapati bahawa polifenol dan flavonoid, komponen antioksidan utama dari buah delima, mampu menjaga anda dari risiko terjadinya kerosakan hati.

7. Membantu Melawan Jangkitan

Delima telah diiktiraf untuk kesan antimikrob. Sebagai contoh, serbuk kering daripada kulit buah delima telah terbukti menghalang anda dari jangkitan virus.

8. Memudahkan Wanita Sewaktu Bersalin

Kajian dari University of Liverpool mendapati, ekstrak buah delima mempunyai potensi agar rahim mudah mengembang sewaktu bersalin dan tiada masalah untuk melahirkan.

9. Melindungi Dari Radang Sendi & Tulang Lebih Kuat

Saintis Amerika mendapati buah delima membantu mengurangkan artritis teruk dan keradangan sendi serta membantu menjaga tulang anda.

10. Menjaga Kesihatan Otak & Jadi Lebih Bijak

Kajian oleh Universiti Huddersfield mendapati sebatian polifenol yang ada dalam buah delima, menghalang keradangan dalam sel-sel otak, serta mencegah dari Alzheimer.
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda