3 Waktu Yang Dilarang Mandi Dan Waktu Yang Digalakkan Menurut Islam

Mandi tidak hanya berfungsi membersihkan tubuh dari kotoran, tapi juga menyegarkan badan setelah melakukan pelbagai aktiviti yang meletihkan badan. Sayangnya ada sebagian orang yang kurang memahami pentingnya mandi sehingga mereka engan melakukannya sebagai rutin harian. 

3 Waktu Yang Dilarang Mandi Dan Waktu Yang Digalakkan Menurut Islam

Padahal ada beberapa pepatah yang menyebutkan bahwa “bersih itu pangkal sihat”, ada pula dalam hadis yang menyebut “kebersihan sebahagian daripada iman”. Yang bermaksud dengan menjaga kebersihan, sama seperti kita menjaga kesihatan dan juga keimanan. 

Setelah memahami pentingnya mandi, ada satu perkara yang harus kita perhatikan, iaitu waktu mandi. Kenapa demikian? Teryata ada beberapa waktu dimana kita dilarang mandi, kerana berisiko mengganggu kesihatan dalam jangka panjang. Huh, mesti terkejut bukan, jadi waktu bila yang dilarang untuk mandi?

Waktu yang dilarang Mandi :


30 Minit Setelah Solat Asar

Pada waktu ini, keadaan darah dalam tubuh sedang panas, sehingga jika kita mandi, maka boleh mengakibatkan rasa lelah dan letih. 

Setelah Maghrib:

Mandi setelah maghrib juga dilarang, kerana keadaan jantung pada waktu itu mulai lemah. Selain itu, mandi pada waktu itu juga meningkatkan risiko penyakit paru-paru basah.

Sesudah Isyak hingga jam 12 malam:

Sesudah isyak, merupakan waktu dimana jantung kita sedang berehat. Mandi pada waktu itu akan menyebabkan kerosakan jantung. 

Lebih baik mencegah daripada mengubati, bukan? Jadi, jika ada larangan waktu mandi kerana dapat meningkatkan risiko penyakit, adakah kita masih mahu mengambil risiko tersebut? Jika ada waktu yang dilarang untuk mandi, maka waktu bilakah yang digalakkan untuk mandi? 

Waktu yang Digalakkan Untuk Mandi:

Waktu yang digalakkan mandi tentulah wajar kita manfaatkan dengan baik, kerana pasti mempunyai manfaat tersendiri untuk tubuh. 

Mandi pada waktu subuh atau sebelum subuh

Mandi pada waktu itu sangat digalakkan, kerana kandungan oksigen dalam air lebih tinggi sehingga membuat badan lebih segar dan lebih awet muda.

Mandi pada waktu Asar

Mandi setelah bangun tidur siang akan membuat tubuh lebih segar. Selain itu, mandi pada waktu asar juga membuat kekebalan tubuh lebih meningkat sehingga kita tidak mudah terkena penyakit.

Jika tiba waktunya mandi, maka segerakan mandi dan jangan menunda-nunda hingga tiba waktu yang dilarang. kerana alangkah ruginya jika hanya kerana berlengah, kita perlu menanggung risiko kesihatan seumur hidup. Semoga bermanfaat.
loading...

0 comment... add one now