Astaghfirullah !!! Rupanya Ini Dosa Yang Sering Kita Lakukan Setiap Hari.


بسم الله الرحمن الرحيم
عن أبي أيوب الأنصاري رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إذا أتى أحدكم الغائط فلا يستقبل القبلة ولا يولها ظهره شرقوا أو غربوا.
أخرجه البخاري ومسلم

Dari Abi Ayyub al-Ansari Radhiyallahuanhu, ia berkata: Rasulullah saw bersabda: "Jika kalian buang air di bilik mandi, janganlah menghadap ke-arah kiblat, jangan pula membelakanginya, tetapi hendaklah kalian menghadap ke-arah selatan dan utara atau utara dan selatan

.
عن أبي هريرة رضي الله عنه, قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: من لم يستقبل القبلة, ولم يستدبرها في الغائط; كتب له حسنة, ومحي عنه سيئة.
أخرجه الطبراني في الأوسط, وصححه الألباني
Artinya: Dari Abu Hurairah Radhiyallahuanhu, ia berkata: Rasulullah saw bersabda: "Barangsiapa tidak menghadap ke-arah kiblat dan tidak pula membelakanginya di masa buang air, dituliskan baginya kebaikan, dan kesalahannya dihapuskan"

عن حذيفة بن اليمان, قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: من تفل تجاه القبلة جاء يوم القيامة تفله بين عينيه.
أخرجه أبو داود وابن حبان, وصححه الألباني
Artinya: Dari Hudzaifah bin al-Yaman, ia berkata: Rasulullah saw bersabda: "Barangsiapa meludah ke-arah Kiblat, maka pada hari kiamat ludahnya berada di antara kedua matanya.
Al-Imam Nawawi berpendapat larangan meludah ke-arah kiblat itu adalah di setiap keadaan, baik ketika solat mahupun di luar solat, baik itu di masjid mahupun di luarnya
.
اللهم اغفر لي ذنبي كله دقه وجله, وأوله وآخره, وعلانيته وسره
Artinya: "Ya Allah, ampunilah dosaku seluruhnya, baik yang kecil maupun yang besar, yang pertama maupun yang terakhir, yang nampak maupun yang tersembunyi. (HR Muslim: 216)
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!