Bukannya Pemalas, Perempuan Memang Perlu Tidur Lebih Lama Berbanding Lelaki

Tanpa seorang suami sedar, ketika suami sedang lena tidur isteri belum tidur lagi mereka akan memastikan keadaan rumah dalam keadaan bersih dan keperluan pada esok hari sudah disediakan. 
Bukannya Pemalas, Perempuan Memang Perlu Tidur Lebih Lama Berbanding Lelaki

Rutin seorang isteri tidak kira sewaktu hari bekerja mahupun hujung minggu adalah hampir sama kecuali kebiasaannya pada hujung minggu isteri cuba mengambil peluang untuk tidur lebih lama dari hari bekerja. 

Tapi kadang kala pada hujung minggu ini lah kaum kerabat saudara mara ingin datang ziarah ke rumah. Di saat ini suami yang tidak memahami keperluan tidur seorang isteri akan mengganggap isterinya pemalas dan hanya tahu tidur sahaja di hujung minggu. 

Hakikatnya? Siapa yang perlu tidur lebih lama, wanita atau lelaki? Jawapannya ialah wanita. Tapi sebab apa?

Penyelidik dari Amerika Syarikat berkata, otak wanita memerlukan lebih banyak masa untuk pulih kerana melakukan banyak tugas di siang hari.

Kajian oleh saintis dari Universiti Duke di North Carolina pula mendapati, wanita yang kurang tidur akan mengalami kemurungan dan kerap marah.

Namun, keadaan tersebut tidak akan terjadi pada lelaki yang tidak cukup tidur.

Dr Michael Breus, seorang pakar tidur, percaya sesetengah wanita yang kurang tidur akan diserang radang teruk dalam tubuh mereka sehingga mengalami sakit fizikal ketika bangun tidur.

Tambahnya lagi, wanita memerlukan tidur lebih kerana menggunakan lebih banyak otak berbanding lelaki kerana melakukan pelbagai tugas.

“Lebih banyak otak anda digunakan pada siang hari, lebih banyak ia perlu untuk pulih dan lebih banyak tidur anda perlukan,” katanya.

So, untuk para suami, kalau si isteri tu tidur tak ingat dunia janganlah marah. Kena la faham situasi mereka juga.
loading...

0 comment... add one now