Perhatian Para Isteri! Janganlah Berhutang Tanpa Pengetahuan Suami Mu, Kerana Ini Akibatnya! Tolong Sebarkan...


Wahai para isteri pernahkah berhhutang tanpa pengetahuan suami ? Misalnya kredit kad, kredit baju, kredit handbag, atau benar-benar berhhutang wang pada orang lain tanpa diketahui suami? Sebenarnya, bolehkah seorang isteri berhhutang tanpa pengetahuan suaminya

Jawabannya tentu saja boleh bergantung pada keadaan, misalnya berapa besar wang yang dipinjam, dan untuk keperluan apa si isteri berhutang. Selain itu, perlu juga diperhatikan apakah ketika berhhutang si isteri mempergunakan barang sebagai jaminan? Jika ya, barang milik siapakah yang dipergunakan sebagai jaminan?

Jika jumlah hutang cukup kecil dan masih boleh ditangani sendiri oleh isteri, misal hanya sekadar hutang sayur-mayur, hutang baju yang boleh diansur bulanan, atau hutang peralatan dapur yang murah, mungkin tak perlu memberitahu suami pun tak ada masalah, apatah lagi jika karakter suami tak mahu tahu soal remeh temeh. 

Perhatian Para Isteri! Janganlah Berhhutang Tanpa Pengetahuan Suami Mu, Kerana Ini Akibatnya! Tolong Sebarkan...

Akan tetapi jika jumlah hutang mencapai angka yang cukup bedar, apalagi sampai harus menjaminkan sesuatu, misalnya surat tanah, geran kenderaan, dan barang tersebut adalah aset milik suami atau milik bersama antara suami isteri, maka sudah sepatutnya isteri meminta izin terlebih dahulu pada suami ketika hendak mencagarkan aset tersebut.

Bagaimana pun jika terjadi sesuatu yang membuat isteri tak boleh melunasi hutang, maka meskipun suami tak berkewajiban melunasi hutang isteri, namun boleh dipastikan suami akan turut bertanggungjawab terhadap hutang yang dimiliki si isteri.

Oleh kerana itu, untuk para isteri, berhati-hati dengan menjaga diri dari jerat hutang! Apalagi saat ini hutang bukan hanya untuk keperluan hidup tetapi sudah dijadikan gaya hidup. Tak hanya dalam membeli kenderaan ataupun rumah, bahkan segala jenis barang pun boleh dihutang, mulai dari gadget, make up, dan lainnya.

Hal ini tampak mudah, namun sebenarnya amat berbahaya kerana jika hutang sudah menjadi gaya hidup, akan merasuk sebagai karakter diri yang bersifat boros atau mubazir, na’udzubillah min dzalik.
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda