Wanita Ini Masuk Neraka Kerana “AIR WUDHU”. Mengapa Boleh Jadi Macam Tu? Rugi Kalau Tak Ambil Tahu


Dikisahkan ada dua orang yang kehidupannya sangat kontra iaitu seorang lelaki yang kaya raya serta seseorang wanita yang begitu miskin. Kehidupan keduanya juga dipenuhi dengan kesibukan yang berbeza. Dalam kehidupan lelaki kaya itu, ia sentiasa sibuk dengan dunia. Sementara si wanita sibuk dengan ibadah sampai melupakan masalah dunia.

Si lelaki kerana kesungguhannya hidup dalam kemampuan. Ia tidak menikmati sendiri hasil yang didapatinya kerana keluarganya juga merasa sangat cukup dengan nikmat yang Allah berikan melalui tangan si suami. Demikianlah ia selalu bekerja untuk memenuhi keperluan hidup anak serta keluarganya.

Sementara si wanita tak mempunyai harta sedikit pun. Hanya satu harta yang ia punyai cuma sebuah kolam yang diisi air untuk wudhu. Itulah kekayaan yang dia banggakan walau kehidupannya serba kesusahan. Dia berfikir bahawa menjaga kesucian akan membuat ibadah jadi lebih di terima serta akan dibalas dengan yang lebih baik daripada kehidupan dunia.

Wanita Ini Masuk Neraka Kerana “AIR WUDHU”. Mengapa Boleh Jadi Macam Tu? Rugi Kalau Tak Ambil Tahu

Dalam kitab Al Minahus Saniyyah, Syekh Abdul Wahhab Asy Sya’rani menceritakan bahwa suatu hari ada orang yang mengambil air wudhu menggunakan kolam milik wanita itu. Melihat perkara itu, hati si wanita lalu berbisik, “Kalau air itu habis, lalu bagaimana aku akan berwudhu untuk menunaikan solat sunnah malam nanti? ”

Hari-hari berlanjut dan sampai masa lelaki kaya dan wanita yang miskin itu juga wafat. Keadaan keduanya di dunia seolah memperlihatkan kalau si lelaki akan ada di neraka kerana mengutamakan dunia serta si wanita akan masuk kedalam surga kerana sentiasa mengutamakan ibadah.

Ternyata lelaki kaya itu telah mendapatkan kesenangan syurga serta si wanita yang tidak miliki apa-apa malah harus merasakan siksaan di neraka. Kenapa hal semacam ini terjadi?

Ternyata lelaki yang sibuk dengan masalah dunia itu mempunyai sifat zuhud akan kekayaannya di dunia. Dalam kekayaannya, dia tidak mudah leka dalam kemewahan dan tidak melakukan suatu hal yang dilarang oleh Allah. Dia hanya berupaya memenuhi keperluan hidup dengan jalan yang Allah redhai tanpa melupakan kewajibannya sebagai seorang muslim.

Sementara si wanita sudah dijerumuskan pada rasa cinta akan dunia. Buktinya ia tak ikhlas bila ada orang yang mengambil air wudhu meski orang itu mempunyai tujuan untuk melakukan ibadah. Kerana ketidak ikhlasan inilah yang menunjukkan bahwa kesederhanaan yang ia lakukan kerana dipaksa oleh keadaan serta bukan kerana ingin melepaskan kecintaan pada dunia.

Sungguh Syekh Abdul Wahab Asy sya’rani sudah menjelaskan bahawa yang disebut zuhud iaitu meninggalkan kecintaan pada kesenangan dunia. Tetapi bukan bererti mesti mengosongkan diri dari harta kekayaan.

Harta kekayaan yang diraih niatkanlah hanya untuk memenuhi keperluan hidup serta agar lebih mampu dan mudah dalam melaksanakan ibadah tanpa ada sedikit pun merasa takut kehilangan harta itu.

Sebuah nasihat bijak dari ulama sufi patut kita fikirkan:
Untuk Cinta Dunia, Seorang Tidak Harus Menjadi Kaya Raya Terlebih Dahulu. Kerana Zuhud Memanglah Berurusan Dengan Hati, Bukan Dengan cara Langsung Dengan Alam Dunia. 
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda