Perhatian Untuk Ibu Bapa Yang Ada Anak Menghidap Asma! Cegah Dengan Makanan-Makanan Ini...

Asma pada anak-anak memiliki spesifikasi yang perlu ditangani secara berbeza pada tiap usia. Sehingga penting untuk mengenali keadaan asma yang tepat pada tiap anak pengidap asma. 

Asma dapat dikawal, tapi tidak dapat disembuhkan. Tujuan pengubatan asma pada anak-anak adalah agar anak tetap dapat hidup baik dan normal, meminimalisasi gejala dan kunjungan ke doktor, serta menemukan cara pengubatan yang tepat untuknya.

Dalam menguruskan anak yang mengidap asma, ibu bapa perlu mencuba makanan-makanan dibawah dalam menu makanan anak:

1. Avokado
Buah avokado mempunyai L-glutathione yang tinggi, menjadikan ia makanan yang sangat baik untuk anti-asma. Buah avokado  membantu melindungi sel daripada kerosakan radikal bebas dan menyahtoksik badan dari bahan pencemaran dan lain-lain bahan-bahan berbahaya yang ada dalam badan. L-glutathione dalam avokado membantu menghalang keradangan dan membaiki kesihatan usus yang rosak, satu proses yang dapat membantu mengelakkan tercetusnya asma.

2. Pisang
Makan pisang sebiji sehari boleh menjauhkan dari serangan asma. Menurut satu kajian pada tahun 2011 oleh penyelidik dari Kolej Imperial London mendapati bahawa kanak-kanak yang makan hanya satu biji pisang sehari mengurangkan risiko gejala asma seperti berdehit (wheezing) dalam 34 peratus. Pisang juga mempunyai serat semulajadi yang tinggi, yang boleh membantu mencegah berlakunya masalah pernafasan.

3. Epal
Epal mempunyai quercetin yang tinggi yang dapat memberikan perlindungan yang kuat terhadap asma. Satu kajian di Eropah mendapati bahawa wanita hamil yang makan sekurang-kurangnya empat epal seminggu adalah 53 peratus kurang berkemungkinan melahirkan anak yang akan megalami masalah asma. Kanak-kanak yang minum jus epal mengurangkan risiko terkena asma dalam 50 peratus.

4. Kunyit
Gejala keradangan menyebabkan kebengkakan paru-paru dan mengecutkan saluran pernafasan semasa serangan asma. Kunyit mengandungi bahan aktif yang terbukti menjadi salah satu nutrien anti-radang yang paling berkuasa. Ia membantu mengembangkan saluran darah dan merehatkan otot, menjadikan kunyit sebagai senjata yang kuat dalam menghalang gejala asma.

5. Bayam
Satu kajian yang melibatkan 68.535 peserta wanita, mendapati bahawa pengambilan bayam yang tinggi secara langsung dikaitkan dengan risiko penurunan asma. Ini mungkin disebabkan bayam mengandungi vitamin C yang tinggi, beta-karotena, vitamin E, dan magnesium. Kekurangan Magnesium adalah lazim di kalangan penghidap asma. Rawatan kecemasan intravena (IV) dengan magnesium telah menunjukkan ia membantu menghentikan serangan asma. Bayam juga tinggi kalium, kekurangannya juga dikatakan memburukkan gejala asma.

6. Air
Bagi kebanyakan orang yang menghidap asma, dehidrasi adalah punca sebenar gejala asma. Malah, menurut pakar air, Dr Fereydoon Batmanghelidj, gejala yang biasanya dilabelkan sebagai asma adalah sebenarnya badan memerlukan lebih banyak air. Jadi, melainkan anda mempunyai urtikaria aquagenic, juga dikenali sebagai alahan air, maka anda sepatutnya minum banyak air yang bersih dan bebas fluorida setiap hari untuk mengelakkan asma.

7. Halia
Sarat dengan nutrien anti-radang, halia adalah satu lagi anti-asma yang kuat. Sebahagian mengatakan ia lebih berkesan daripada ubat-ubatan antihistamin seperti Benadryl yang mana ia dapat membersihkan saluran pernafasan dan menghentikan keradangan. Halia tidak menyebabkan kesan sampingan yang berbahaya, yang bermakna anda selamat untuk menambahnya kedalam makanan dan minuman setiap hari untuk kesihatan yang baik.

Makanan lain yang juga berkesan mencegah gejala asma ialah kale, elderberry dan chia seed.
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda