Inilah Doa Untuk Orang Tua Yang Sudah Meninggal Dunia, Bakti Seorang Anak Selepas Mereka Tiada [Baca, Amalkan Dan Sebarkan!]

Sebelum membahas tentang bacaan doa untuk orang tua yang sudah meninggal dunia ada baiknya jika kalian mengetahui secara lebih jauh tentang hukum membaca doa kepada orang tua yang sudah meninggal dunia kerana didalam ajaran Islam sendiri telah mengajarkan kepada seluruh umatnya untuk selalu mendoakan kedua orang tua kita, lalu Nabi Muhammad Saw pun sudah pernah mengajarkan kepada kita sebagai umatnya bahwa kita sebagai seorang anak muslim harus selalu berbakti kepada kedua orang tua kita, walaupun orang tua kita sudah meninggal dunia.


Adapun untuk cara berbakti kepada orang tua yang sudah meninggal dunia pernah disampaikan oleh Nabi Muhammad Saw didalam sabdanya yg ditulis oleh Hadis Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah yg berbunyi:

"Masih tetap ada bentuk berbakti kepada kedua orang tua yg sudah meninggal dunia dan bentuknya ialah membacakan doa buat orang tua yang sudah meninggal dunia, berdoa kepada Allah Swt agar diampuni keduanya (orang tua), memenuhi janji mereka, menjalin hubungan silahturahim dengan keluarga kedua orang tua yg tak pernah terjalin dan memuliakan teman – teman dekat kedua orang tua kita (HR. Ibnu Majah no 3664 dan Abu Daud no 5142)"

Untuk itu membaca doa untuk orang tua yang telah meninggal dunia yg dilakukan oleh seorang anak kepada orang tuanya sangatlah dibolehkan kerana selain akan mendapatkan pahala, cara tersebut sebagai salah satu bentuk berbakti kepada orang tua kita yang sudah meninggal dunia. 



Sedangkan untuk doa anak yang soleh kepada orang tua yang sudah meninggal pun menjadi salah satu amalan yang tak akan terputus kerana telah dijelaskan oleh Sabda Nabi Muhammad Saw didalam Hadis Muslim bahawa, ” Jika seseorang telah meninggal dunia maka terputuslah semua amalan-nya kecuali 3 (Tiga) perkara yakni Sedekah Jariyah, Ilmu yg bermanfaat dan Doa Anak yang Soleh (Hadis Riwayat Muslim no. 1631) ”.


Pemberian yang paling berharga dan ditunggu-tunggu dari anak-anak oleh roh arwah ibu ayah yang telah pulang ke rahmatullah adalah doa yang berterusan daripada mereka.

Oleh kerana itu, jangan sesekali lupa untuk doa dan sedekahkan kepada mereka berdua.

Doa seorang anak soleh kepada arwah bapanya adalah amalan yang dapat membantu dan boleh menjadi penyambung pahala mereka di alam barzakh.

Berikut adalah doa untuk dibaca dan diamalkan selalu oleh mereka yang bapanya telah meninggal dunia sebagai amalan harian.
loading...

0 comment... add one now