Tip Mendidik Anak Lelaki Dengan 11 Kerja Rumah Seawal 4 Tahun - Ibu Boleh Goyang Kaki

Realitinya kalau ibu bersalin selalunya jika ada anak perempuan, mereka akan mengambil alih tugas ibu dan buat semua segala kerja rumah sama ada atas arahan ibu atau pun atas dasar tanggungjawab yang harus dilakukan.
cara didik anak
Bagaimana pula jika anda tidak mempunyai anak perempuan dan semuanya lelaki? Mungkin ini akan menjadi masalah utama jika ibu out station dan sebagainya. Mendidik anak lelaki untuk melakukan kerja rumah sejak dari kecil adalah perlu untuk mengelakkan masalah seperti berikut di masa akan datang.

Kata Puan Fauzan N Siti, kalau anak lelaki lebih mudah nak diajar tapi kalau ada anak sulung perempuan, selalunya anak lelaki akan lepas tangan dan semua kerja rumah akan dibat oleh si kakak.

Kalau anak perempuan mereka secara fitrahnya suka mengikut apa yang mak emreka buat, jadi mereka akan lebih mudah belajar. Yang menjadi isu sekarang bila anak lelaki 'MALAS".


Jadi, didikan awal untuk lelaki melakukan kerja rumah mesti dimulakan seawal 3 atau 4 tahun. Didikan awal ini juga mampu membuang rasa malas dalam diri anak lelaki dan mereka akan menjadi biasa.

Kena faham. Sayang pada anak-anak ada 2 jenis. Satu sayang yang menjadikan dia manusia, satu lagi sayang yang akan menjadikan anda HAMBA.

Pilihan di tangan anda. Ajarlah anak benda-benda yang penting dan yang paling penting solat 5 waktu. InshaAllah berkat dunia dan akhirat.

Antara Aktiviti Dalam Rumah Yang Patut Anak Lelaki Buat

  • Belajar masak yg simple ( masak nasik, goreng ayam, sayur)
  • Belajar buat air ( pandai ratio gula dan air)
  • Belajar tak takut minyak nak menggoreng ( tak de lah kena sambung batang penyapu pada sodet)
  • Belajar basuh pinggan ( pandai bilas pinggan)
  • Belajar kemas meja makan ( bukan lepas makan biar macam rumah ada maid 15 org)
  • Belajar menjahit yg simple2 ( jahit koyak, butang
  • Belajar cuci tandas ( supaya bersih..penting ni...najis , tak sah solat )
  • Belajar lipat kain ( biar tak susah kan org nak cari baju, ini tidak..tak jumpa je cari, jerit panggil Isteri )
  • Belajar guna mesin basuh ( mudah memang mudah..bukan nya kena bawak air perigi)
  • Belajar jemur kain ( ini jemur kain berkerepot2, tak kering)
  • Belajar cara guna blender ( supaya at least pandai buat rencah sup isteri dlm pantang nanti)
cara didik anak lelaki

mendidik anak

tips didik anak

didik anak cara nabi

cara didik mendidik anak jadi pandai

cara didik anak yang nakal

Sumber: Fauzan N Siti
loading...

0 comment... add one now