'Ibubapa, Tolonglah Beri ruang & Biarkan Anak-Anak Belajar' Tanpa Gangguan - Wanita Kongsi Pengalaman Anaknya Dihantar Ke Sekolah Jepun

loading...


Dalam kekecohan tentang isu 'Murid Bukan Orang Gaji', saya fikir mungkin berbaloi jika saya berkongsi beberapa gambar yang saya rakam ketika hari pembukaan sekolah (Jepun) anak perempuan saya pada awal tahun ini.

Kanak-kanak di sekolah ini bukan hanya membersihkan papan hitam, tetapi lebih dari itu. Mereka bawa dulang makanan, mereka mengelap lantai, bersihkan tandas sekolah dan beberapa lagi tugasan lain. 

Tiada seorang pun yang mengadu atau merungut dan percayalah bahawa mereka gembira melakukan semua rutin harian ini. 


Inilah rutin harian yang telah membentuk warga Jepun yang ada pada hari ini. Inilah nilai-nilai positif yang perlu ditanamkan dalam generasi muda kita di peringkat awal atau mereka akan mencontohi sikap sesetengah masyarakat Malaysia yang suka membuang sampah dari tingkat lima pangsapuri atau membuatkan tandas awam tersumbat dengan tuala wanita.







Wahai ibu bapa generasiku, tolonglah. Kita mempunyai tanggungjawab yang besar untuk membimbing generasi masa kini dan akan datang ke arah yang leibh baik. Berikan ruang dan biarkan mereka belajar. Tunjukkan kepada mereka nilai-nilai yang baik. - Maryam Huda 

Comments

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda