SubhanAllah !!! Inilah Sebab Mengapa Ayam Berkokok Di Subuh Hari Dan Saat Terbaik Untuk Kita Berdoa...

SubhanAllah .. Allahu Akbar .. Dalam firman Allah SWT & Sabda Rasulullah SAW kian hari semakin terbukti. Salah satunya iaitu sabda Nabi Muhammad SAW berkaitan ayam yang boleh melihat Malaikat.

Lebih 1400 tahun dahulu Nabi Muhammad SAW bersabda: "Bila engkau mendengar kokokan ayam jantan, segera mintalah kurniaan terhadap Allah, ini kerana ayam itu dapat melihat kehadiran malaikat. Sedangkan seandainya engkau mendengar rengekan keldai, segera berlindunglah pada Allah dari syaitan, ini kerana keldai melihat syaitan. "(HR. Bukhari-Muslim - Shahih)

Sabda Nabi Muhammad SAW ini membuktikan bahawa ayam mampu melihat malaikat. Sabda Nabi merupakan wahyu yg diterimanya daripada Allah SWT yg tak boleh diragukan kebenarannya. Tapi begitu ilmu terkini mendedahkan bahawa bukti sabda Nabi ini telah dibuktikan dengan cara ilmiah.

Pada tahun 2010, Jurnal Public Library of Science ONE memuatkan hasil kajian para ilmuan yg dipimpin oleh Joseph Corbo (St Louis, Washington University). Hasil kajian tersebut menyatakan bahawa pada retina ayam ditemui type sel kon tambahan yang tak dijumpai kepada manusia & mamalia yang lain. 

Sel-kon iaitu sel-sel dalam retina yang mempunyai kebolehan untuk membezakan warna cahaya (cahaya-sensing). Sel-sel ini akan membezakan panjang gelombang cahaya yg berlainan.

Sel kon tambahan kepada ayam ini bakal menonton sinar ultraviolet. Berlainan bersama manusia yg cuma mempunyai 3 jenis sel kon maka macam-macam warna basic yg boleh di lihat pancaindra manusia merupakan merah, hijau & biru. Sel-sel kon tambahan kepada ayam ini tersebar merata di seluruhnya kawasan retina, maka warna violet bakal dilihatnya lebih terang.

Kita telah mengetahui bahawa malaikat diciptakan Allah dari cahaya. Sama seperti keterangan dari hadis riwayat Abu Daud & Tirmidzi: 

"Malaikat diciptakan dari cahaya, jin diciptakan dari nyala api ....". 

Malaikat iaitu mahkluk yg kita percaya ada, tapi kewujudannya tak mampu dilihat oleh mata manusia kecuali dengan izin Allah.

Bersama ditemukannya sel kon tambahan kepada ayam & dgn adanya sabda Nabi berkenaan keupayaan ayam dalam menyaksikan malaikat, sehingga barangkali penemuan sel-sel kon tambahan inilah yg menjadikan ayam mempunyai kebolehan tersebut.

Kokok ayam di pagi hari nyatanya bukan semata kerana terbitnya matahari. Tapi Dia tengah menyaksikan para malaikat Allah yg bertebaran membahagikan rezeki kepada makhluk-makhlukNya. Sehingga serasi sabda Nabi di atas, berdoalah seandainya mendengar ayam berkokok. Doa yg mengandung permintaan boleh kurniaan Allah. Mudah-mudahan limpahan kurnia senantiasa mengalir terhadap diri & keluarga kita
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!