Baru Saya Tau Kenapa Hidup Saya Selalu Ditimpa Masalah Dan Hutang

Baru Saya Tau Kenapa Hidup Saya Selalu Ditimpa Masalah Dan Hutang | Bagaimanakah pandangan islam pada mereka yang pernah berzina sebelum menikah namun pada akhirnya mereka menikah dan memulakan hidup berumah tangga..Adakah pernikahan mereka sah?
Baru Saya Tau Kenapa Hidup Saya Selalu Ditimpa Masalah Dan Hutang

Sebelum mejawab soalan mari kita membetulkan sedikit dari diri kita sendiri.Tentu sebahagian dari pasangan suami isteri pernah merasakan perkara seperti di bawah:

– Masalah rumah tangga dan selalu bertengkar
-Kesempitan wang
-Berusaha banyak kali tapi tidak menghasilkan apa apa
-Anak menjadi nakal
-Keberkatan rezeki yang di cari dengan cara kurang halal
-Hutang semakin bertambah
-Sentiasa kekurangan wang
-Selalu ditimpa masalah

Yang terakhir “selalu ditimpa masalah” selesai satu masalah datang masalah baru,sebenarnya itu bukan masalah,tapi “BALA” dari perbuatan anda sendiri.

Jika anda mengalami masalah seperti ini,tentu ada sesuatu yang tidak kena dengan diri anda berikut adalah 10 dosa besar yang mendatangkan perkara di atas.

1.Syirik
2.Meninggakan solat
3.Derhaka kepada orang tua
4.Zina
5.Makan harta haram(harta anak yatim)
6.Meminum arak
7.Memutuskan silaturahim(gaduh dengan family)
8.Sumpah palsu
9.Kedekut
10.Fitnah

Dalam 10 dosa besar ini ,hidup tanpa taubat dari zina adalah perlakuan yang paling dimurkai oleh Allah,oleh sebab itu,selain daripada itu zina juga salah satu dosa yang menghalang pintu rezeki.

Berbalik kepada soalan bagaimanakah pandangan islam mengenai pasangan yang pernah berzina sebelum menikah. Berikut jawaban yang di kutip dari Islam.com

Tidak boleh lelaki pezina menikah dengan wanita pezina sebelum mereka bertaubat,berdasarkan firman Allah :

“Lelaki yang berzina tidak akan kahwin kecuali dengan perempuan yang berzina,dan perempuan yang berzina tidak akan kahwin kecuali dengan lelaki penzina,dan yang demukian itu di haramkan atas orang orang mukmin.”QS An-nur 3.

Ulama dari mazhab hambali berpendapat bahwa pernikahan pasangan penzina yang belum bertaubat adalah tidak sah.

“Berdasarkan firman Allah dan pendapat ulama ini,pasangan penzina yang bertaubat sebelum nikah maka nikahnya sah.tapi kalau was-was boleh memparbaharui akad nikah(Nikah semula)

Taubat itu wujud dengan penyesalan dan berjanji tidak akan mengulanginya lagi dengan niat yang betul betul kemudian anda melakukan pernikahan semula maka itu adalah taubat anda.

Adapun masalah telah terlahirnya anak sebelum penyesalan tiba selepas menikah ,itu masih perkara yang diperdebatkan,namun para ulama mazhab hanafi dan syafie berpendapat bahwa hal tersebut tidak diharuskan.

Yang perlu di nasihatkan apabila pasangan ingin memperbaharui akad nikah semula wali dan saksi perlu ada seperti tata cara akad nikah wali berkata di hadapan dua orang saksi.

Jelas kenapa hidup kita kadang kadang tidak tenang dan selalu di timpa masalah tanpa henti henti,Allah memberikan kita masalah dan cubaan agar kita tahu masalah diri kita sendiri dan segera memperbaikinya (taubat) agar rahmat rahmat yang diturun kan tidak berhenti di tegah jalan,sangat penting sebenarnya bagi kita memperbaiki diri apabila ada masalah dan berfikir “KENAPA SEPERTI INI”

Jika anda berdepan dengan masalah,segeralah mengkaji semula dosa apa yang telah anda lakukan,10 senarai dosa besar di atas adalah 10 dosa yang paling cepat mendatangkan bala.
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda