Jauhkan Diri, Jika Ternampak Objek Ini Di Pantai

Sekali pandang, objek yang kelihatan berwarna keungu-unguan ini kelihatan comel dan tidak berbahaya. Namun, sekiranya disentuh, hospital merupakan destinasi pertama anda selepas itu.

Dikenali sebagai Portuguese Man-Of-War. Ia tergolong dalam keluarga obor-obor yang mempunyai sesungut dan mempunyai sebanyak 30 kaki.

Sebenarnya, haiwan ini amat berbahaya sehingga boleh mengundang maut! Ia lebih berbahaya daripada obor-obor. Sudah banyak tanda-tanda amaran yang telah diletakkan di pantai untuk mengelakkan anda daripada memegang mahupun memijak haiwan ini.

Walaupun haiwan ini cantik, bersinar dan lembut, jika anda terkena sengatan Man-Of-War ini, ia boleh menyebabkan badan anda mengeluarkan bintik-bintik merah, lumpuh dan akhir sekali menjurus kepada kematian.

Sekiranya anda telah disengat oleh haiwan ini, jangan buang air di kawasan pantai berkenaan kerana ia akan membuat keadaan anda lebih teruk. Anda dinasihati supaya bergegas ke klinik atau dapatkan rawatan secepat mungkin sejurus terkena sengatan haiwan ini.


Maklumkan juga pada keluarga dan rakan sekiranya mereka melihat gelembung ungu mahupun biru  terapung di perairan laut semasa mereka berada di pantai kerana ia adalah haiwan yang sama.
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda