10 Sebab Utama Kenapa Roti Putih Bukan Sajian Yang Elok Semasa Bersarapan?

Roti putih merupakan santapan yang lazat dan dikatakan menyihatkan bagi sebagian orang. Namun, anggapan seperti itu ternyata tidak sepenuhnya benar. Nyatanya roti putih ini mempunyai kesan buruk bagi kesihatan, bahkan mampu menyebabkan kematian.

10 Sebab Utama Kenapa Roti Putih Bukan Sajian Yang Elok Semasa Bersarapan?

Ramai pakar kesihatan yang menganjurkan kita agar tidak mengambil terlalu banyak roti putih, kerana memang roti putih tidak baik bagi kesihatan tubuh. Roti putih umumnya dihasilkan dari tepung, yang mengandungi kurang atau tidak ada nutrisi sama sekali.

Hakikatnya, tabiat memakan roti putih bukanlah baik untuk kesihatan. Laman web kesihatan & gaya hidup, www.boldsky.com mengulas fakta tentang keburukan amalan roti putih dengan terperinci seperti di bawah:


1. KADAR SODIUM TINGGI
Roti memiliki kadar sodium yang sangat tinggi. Apabila anda kerap makan roti putih, kadar garam di dalam tubuh akan meningkat dan ia bakal menjejaskan kesihatan anda.

2. TIDAK ADA NUTRISI
Roti putih tidak mempunyai nutrisi. Memang ia mengenyangkan perut terutamanya bagi anda yang mahu mengelak nasi tetapi ia tidak memberikan vitamin atau preotein yang diperlukan tubuh.

3. MENYUMBANG KEPADA KEGEMUKAN
 Seperti yang dikatakan pada awalnya, ramai yang konfiden makan roti putih untuk elak nasi akan membuatkan mereka jadi kurus. Sebenarnya, roti mengandungi kalori yang akan meningkatkan berat badan anda.

4. MENGANDUNGI PROTEIN 'JAHAT'
Gandum pada roti mengandungi protein 'jahat' (glutten) yang sangat tinggi. Protein ini boleh menyebabkan perut terasa sakit (Coeliac) selepas makan.

5. TINGGI KARBOHIDRAT
Majoriti makanan berasaskan roti memiliki jumlah karbohidrat yang tinggi. Jika kerap makan roti putih, karbohidrat yang ada di dalam tubuh akan menyebabkan gangguan otak yang dapat menurunkan fungsi kognitif.

6. MENINGKATKAN KADAR GULA DALAM DARAH
Pati yang terdapat pada roti akan cepat memasuki saluran pencernaan tubuh dan seterusnya memasuki aliran darah dengan menjadi glukosa. Bila ini terjadi, ia akan menyebabkan kadar gula dalam darah dan kadar insulin naik dengan cepat.

7. MENGANDUNGI SIRAP JAGUNG FRUKTOSA
Roti mengandungi sirap jagung fruktosa (gula) yang tinggi. jenis gula ini memberi kesan kepada kepada kesihatan anda khususnya mereka yang mengalami gout kerana menurut kajian untuk pesakit gout, antara penyebab kenaikan asid urik dalam darah adalah disebabkan kandungan fruktosa yang tinggi dalam tubuh. 

8. TINGGI KARBOHIDRAT TAPI RENDAH SERAT
Kandungan karbohidrat yang sangat tinggi dalam roti putih, berpotensi mengakibatkan hiperkarbohidrat atau kelebihan karbohidrat dalam tubuh. Jika dibiarkan, maka boleh berpotensi menyebabkan gangguan fungsi kognitif otak, seperti menurunnya kecerdasan dan daya ingat, bahkan alzheimer. Selain itu, kandungan serat yang sangat terbatas, akan menyebabkan berbagai gangguan pencernaan.

9. MENGENYANGKAN TETAPI TIDAK BERTAHAN LAMA
Ada beberapa sumber yang mengesahkan memakan roti putih tidak akan mengenyangkan. Menurut saya, perkara ini tidak betul. Roti putih tetap mampu mengenyangkan perut skita, tetapi rasa kenyang tersebut tidak akan bertahan lama. Jadi kita akan kembali lapar begitu cepat setelah memakan roti putih.

10. SUKAR DICERNA
Roti putih mengandungi serat yang rendah dan kandungan glutten yang sangat tinggi membuat roti putih sukar untuk dicerna. Selain itu, roti putih juga tidak mempunyai kandungan enzim yang boleh membantu memecah karbohidrat dan lemak agar mudah dicerna.

Sebab itu apabila kita bersarapan dengan roti putih, tak sampai 1-2 jam kadang kala kita dah mula lapar semula meskipun kita makan lebih 5 keping. Roti putih hanya sesuai jika kita perlukan tenaga segera untuk alas perut sahaja. Namun kami amat mengesyorkan pengambilan roti wholemeal berbanding roti putih kerana kandungan nutrisinya dan kenyang lebih lama.
loading...

Comments

  1. Cucu Puan Mazili, Kanser Leukimia ALL B- Cell.
    Puan Mazili ada cucu lelaki berumur 3 tahun 8bulan yang dulu menghidap kanser Leukimia ALL B-Cell (Acute Precursor B-Cell All). Kalau dulu dia mengalami komplikasi limpa dan hati yang dah bengkak tapi sekarang syukur dia dah sembuh dengan rawatan doktor dan rawatan dari Jutawan Herbs.Sekarang dia menjalani kehidupan seperti kanak-kanak sihat lain.
    ..................................................................

    ▪️Puan Roselawaty bt Jaafar, Kanser payudara tahap 2.
    Pada tahun 2019 doktor telah mengesahkan dia menghidap kanser payudara tahap 2. Sekarang ni dah sembuh dari kanser selepas membuat rawatan di hospital dan mengamalkan Jus Jutawan Herbs.

    .................................................................

    ▪️Puan Zalina bt Ismail, Kanser Payudara.
    Dia telah disahkan menghidap kanser payudara pada tahun 2018 dan kini dah sembuh setelah menjalani rawatan hospital dan merawat dengan rawatan Jus Jutawan Herbs.

    ..................................................................

    ▪️Puan Noraini Yusof, Kanser Payudara tahap 3.
    Pada tahun 2017 dia disahkan doktor menghidap kanser payudara tahap 3.size ketulan kanser Puan Noraini dalam 13.3 cm. Disamping meneruskan rawatan hospital, dia juga terus kekal minum Jus Neo Plus Jutawan Herbs yang juga merawat dan memastikan kesihatan terus baik. Keputusan ujian kesihatan semua bagus dan sekarang dah sembuh.

    ...............................................................

    Nanti boleh hubungi saya sendiri untuk testimoni2 td tu yer dan testimoni2 pesakit2 lain dan banyak lagi ..๐Ÿ˜‰

    Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap saya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call saya- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap saya blas lambat (biasa nya sebab ramai yg wasap saya.)
    Tak pa nanti sy balas wasap pelan2 taw
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring
    En. Mohd Zuhairi ,Pengasas Jutawan Herbs- 017468 7570

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda