Ramai Rasa Malu & Segan Tagih Hutang Boleh Cuba Cara Ini Untuk Menuntut Kembali Duit Anda!

Rasulullah s.a.w pernah bersabda “Berhati-hatilah dalam berhutang, sesungguhnya berhutang itu sesuatu kesedihan pada malam hari dan kerendahan diri (kehinaan) di siang hari”

Ramai Rasa Malu & Segan Tagih Hutang

Apa yang menyebabkan orang berhutang?. Percaya atau tidak kebanyakan orang berhutang untuk bayar hutang. Betul tak !!!. Bayar hutang kereta, hutang perabot dan hutang PTPTN.

Orang yang berhutang kita tentu sedia maklum situasinya. Tetapi sebenarnya orang yang memberi hutang juga ada masalahnya tersendiri. Apa masalahnya!!. Masalahnya ialah bila menuntut hutang orang yang tak nak bayar.

Mari kita ambil iktibar dari beberapa hadis Rasulullah s.a.w mengenai hutang.

Rasulullah sendiri tidak akan menyembayangkan jenazah orang yang masih mempunyai hutang. Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Saidina Ali bahawa apabila didatangkan kepada Rasulullah saju jenazah. Baginda tidak akan bertanya mengenai amalan si mati, tetapi apakah si mati mempunyai hutang atau tidak.


Jika si mati mempunyai hutang, Rasulullah menyuruh sahabatnya menyembayangkan jenazah itu atau Baginda meminta sesiapa yang sanggup menanggung hutang si mati. Jika tidak, maka hutang itu akan diserah dtau ditanggung oleh pihak Baitulmal.

PEMBERI HUTANG BERHAK MENUNTUT HUTANG

Dari Abu Hurairah r.a katanya “Seseorang lelaki memberi hutang kepada Rasulullah s.a.w lalu ditagihnya secara kasar. Oleh sebab itu para sahabat tidak senang terhadap orang tersebut. Maka bersabda Nabi s.a.w “Orang yang memberi hutang berhak menagih (menuntut hutang). Belikan dia seekor unta muda kemudian berikan kepadanya!”. Berkata para sahabat. “Tidak ada untu muda ya Rasulullah! Yang ada hanya unta dewasa dan lebih bagus daripada untanya.” Sabda baginda : “Belilah, kemudian berikan kepadanya. Sesungguhnya sebaik-baik kamu ialah yang paling baik membayar hutang” (Muslim)

Pada dasarnya, Islam tidak menggalakkan umatnya berhutang. Perkara ini dijelaskan menerusi hadist daripada Uqbah bin ‘Amir yang bermaksud : “Janganlah kalian membuat takut selepas tenangnya”.

Mereka berkata “Apa itu wahai Rasulullah?” Baginda bersabda “Hutang”. Oleh itu Rasulullah mengajarkan kita sepotong doa yang bermaksud “Ya ALLAH, Aku berlindung kepada-Mu daripada kegundahan dan kesedihan daripada kelemahan dan kemalasan, daripada sifat pengecut dan bakhil, daripada kesempitan hutang dan penindasan orang”.

Kisah diatas menunjukkan betapa Rasulullah mengambil berat tentang hutang. Amalan berhutang bukan saja membabitkan kehidupan dunia semata-mata, bahkan berpanjangan hingga ke hari akhirat. Makan dengan itu orang yang telah berhutang hendaklah menjelaskan hutangnya kerana ALLAH mengetahui apa yang mereka lakukan.

Membayar balik hutang sesungguhnya adalah sesuatu yang wajib dilakukan sehingga harta orang yang sudah meninggal dunia pun perlu ditolakkan hutang-piutang mereka terlebih dulu. Sebelum diagihkan kepada waris.

Bukan itu sahaja Islam juga menjanjikan bahawa jika seseorang itu berhutang dengan niat untuk membayar, insya-ALLAH, ALLAH akan memudahkan ia membayarnya.

Sebaliknya, jika berhutang dan berniat tidak mahu membayar, maka ALLAH Maha Kaya dalam perhitungan-Nya sepertimana dijelaskan dalam sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah bermaksud “Sesiapa yang berhutang dengan niat untuk membayar balik, ALLAH akan membayarkan. Tetapi jika sesiapa berhutang dengan niat menyeleweng, ALLAH akan musnahkan harta bendanya”

CARA-CARA NAK MENUNTUT HUTANG

1. Buat-buat nak pinjam duit

Sekiranya si penghutang semacam berpura-pura atau buat-buat lupa yang dia sudah berhutang dengan anda, cara paling lembut untuk meminta semula hutang adalah dengan cara anda mengadu masalah kewangan anda. Habis je sesi aduan itu, anda cakaplah yang anda ingin pinjam duit dengan dia berjumlah yang sama dengan yang dia pinjam. Lepas tu anda buat-buat lah teringat yang dia sebenarnya ada hutang yang belum berbayar dengan anda.

2. Sentiasa mengikut perkembangan terbaru penghutang

Anda kena sentiasa peka dengan perkembangan terbaru penghutang. Apabila anda tahu bahawa penghutang mendapat kerja/mendapat elaun/dapat bonus/menang wang tunai dan sebagainya, anda harus pantas membuat tindakan dengan menelefon atau berjumpa mereka untuk meminta hutang.

3. Jangan hilang jejak

Pastikan anda mempunyai maklumat lengkap tentang penghutang seperti alamat tempat tinggal sebenar, alamat semasa, no telefon terkini, akaun FB. Lagi bagus kalau anda ada no telefon family dia. Tak kira lah adik, akak, abagng, mak atau ayah. Sekiranya mereka menukar no telefon atau cuba lari dari anda. Anda boleh mengesan melalui orang-orang ini. Dan jika penghutang memang bersikap lepas tangan dengan hutang tersebut, tak perlulah korang berfikir 3-4 kali memberitahu family penghutang tentang perangai busuk dia.

4. Bergaul mesra dengan penghutang

Taktik ini juga adalah sejenis teknik halus untuk menuntut hutang. Rajin-rajinlah berbalas comment di Facebook dsb. Sambil-sambil bergurau senda dan beramah mesra, korang bolehlah selitkan isu hutang tersebut.

5. Ayat-ayat hikmah

Sekiranya penghutang masih tak paham bahasa, sampailah masanya untuk gunakan taktik yang paling hardcore ini. Anda tak perlu pergi simbah cat merah kat rumah penghutang. Tak perlu baling bangkai ayam mahupun bom tangan buatan sendri. Kadang-kadang dengan menggunakan perkataan sahaja, anda mampu menumpaskan penghutang tegar untuk membayar hutang anda.Post di status atau di wall penghutang ayat-ayat hikmah dan sebagaimana bahan bacaaan tambahan kepada penghutang.

6. Jangan malu!

Ini tips yang paling penting dan asa. Sebelum anda mengambil apa-apa tindakan menuntut hutang, anda harus mengikis rasa malu tak bertempat. Awal-awal memang akan terasa malu nak minta hutang. Tapi bila dah banyak kali jumpa manusia jenis ‘pandai pinjam tak pandai bayar’ lama-lama akan hilang rasa malu. 

Lagipon kenapa perlu malu nak minta duit yang jelas terang dan nyata ialah hak anda, Yang sepatutnya malu ialah penghutang tersebut.Kalau dia boelh berlagak slumber dengan tidak membayar hutang, maknanya anda haruslah berlagak slumber juga meminta hak anda. 

Lagipun, bila anda bersikap macam ni, para penghutang ni tahu bahawa mereka tidak boleh nak pijak kepala anda. Sebenarnya, kita minta hutang bukan tanda kita berkira. Tapi nak bagi pengajaran kat sesetengah orang yang sentiasa ambil jalan mudah dan pintas

Ada satu doa yang boleh anda amalkan supaya dibukakan hati penghutang itu membayar balik hutang anda.

(Sesungguhnya tiada tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (ya ALLAH)! Maha Suci Engkau (daripada melakukan aniaya, tolonglah daku)! Sesungguhnya aku adalah dari orang yang menzalimi diri sendiri) – Surah Al-Anbiya : Ayat 87
loading...

{ 19 comments.. read them below or add one }

ACCESS LOANS ACCESS LOANS 31 August 2017 at 04:24
"SELAMAT DATANG AKSES LOAN FIRM"
Selamat Hari Sir / Madam: Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk membiayai bisnis Anda atau dengan tujuan apa? Kami memiliki lisensi bersertifikat, sah dan internasional, Anda berada di tempat yang tepat untuk solusi pinjaman Anda di sini! "ACCESS LOAN FIRM" anda bisa menghubungi kami via: (ACCESSLOANSFIRM@GMAIL.COM)

Kami adalah kreditur pinjaman pribadi dari "ACCESS LOAN FIRM" yang meminjamkan kesempatan hidup. Apakah Anda memerlukan pinjaman segera untuk melunasi hutang Anda, atau Anda memerlukan pinjaman untuk memperbaiki bisnis Anda? Kami adalah pemberi pinjaman pinjaman seriouse yang memberikan kesempatan pinjaman kepada mereka yang membutuhkan pinjaman dan kami tidak memerlukan curang untuk melarikan diri dengan uang kami, karena kami memiliki banyak pengalaman di masa lalu Dan sekarang kami kembali untuk orang-orang yang serius. Yang membutuhkan pinjaman dan tetap setia terhadap Komitmen Anda.

Pabrik Pinjaman kami menawarkan pinjaman kepada perusahaan Business dengan tingkat bunga 1,5%.

Tersedia pinjaman yang kami tawarkan adalah:

1. Pinjaman Pribadi
2. Pinjaman Usaha
3. Pinjaman Investasi
4.Housing Loan, dll

Jadi jika Anda ingin mendapatkan pinjaman dari perusahaan saya, Anda dapat menghubungi kami hari ini melalui: (accessloansfirm@gmail.com)

Dapatkan persetujuan pinjaman instan Anda dalam waktu 1 jam di sini "ACCESS LOAN FIRM" Kami menunggu kabar dari Anda.
Salam Hormat
IVANA LUKA IVANA LUKA 26 October 2017 at 17:07
Apakah Anda memerlukan pinjaman segera untuk melunasi hutang Anda atau apakah Anda memerlukan pinjaman untuk memperbaiki bisnis Anda? Apakah Anda memerlukan pinjaman konsolidasi atau hipotek? Sudahkah anda ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Cari tidak lebih karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda terjadi di masa lalu !! Kami meminjamkan kepada perusahaan, entitas swasta dan individu dengan bunga rendah dan harga terjangkau 2%. Anda bisa menghubungi kami melalui e-mail via: (ivanaluka04@gmail.com)
ROBBI ROBBI 4 March 2018 at 00:30
Halo,
Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya
ROBBI ROBBI 20 March 2018 at 21:17
Halo,
Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya
Khadijah Yusof Khadijah Yusof 24 March 2018 at 19:38
saya ingin berkongsi kesaksian saya mengenai platform ini tentang bagaimana saya mendapat pinjaman sebanyak RM180,000 dari pemberi pinjaman yang sah, saya jatuh dalam hutang dan saya telah cuba meminjam wang dari bank dan pemberi pinjaman dalam talian tetapi saya selalu gagal dan saya juga scammed dan hilang Rm5000, saya bosan dengan kehidupan sehinggalah saya melihat kesaksian seorang Puan Aisha di atas platform ini bagaimana untuk mendapat pinjaman daripada syarikat Pinjaman Perbendaharaan syarikat pinjaman, dan saya dapat mendapatkan alamat e-mel mereka dan saya dihubungi mereka, seperti yang saya dijawab oleh Presiden mereka Mrs. Patricia, saya memohon pinjaman dengan mereka dan mengejutkan saya pinjaman saya telah diluluskan dan selepas 48 jam permohonan saya jumlah Rm180000 telah dipindahkan ke akaun saya. saya ingin memberi nasihat kepada semua orang dalam syarikat pinjaman sah untuk menghubungi Puan Patricia, Presiden Perbendaharaan Pinjaman Syarikat melalui e-mel ini: treasuryloancompany@gmail.com dan dapatkan pinjaman yang selamat. terima kasih semua untuk membaca.
Gloria S Gloria S 24 March 2018 at 19:40
Adakah anda memerlukan pinjaman segera ??? Adakah anda dalam hutang? Adakah anda mempunyai kredit yang buruk? Adakah anda telah dinafikan oleh bank, adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan anda ATAU pelaburan? bertemu dengan SYARIKAT PINJAMAN GLORIA S Kami memberi pinjaman kepada Rakyat walaupun skor kredit buruk / buruk mereka. Kami meminjamkan pinjaman perniagaan dan jangka pendek jangka panjang dan peribadi anda dengan kadar faedah yang rendah pada 2% setiap tahun bagi individu dan syarikat. Pemrogram pinjaman kami adalah pantas dan boleh dipercayai, diguna pakai hari ini dan mendapat sambutan segera kami. peminjam yang diinsuranskan dengan baik, jaminan 100% Jaminan dan Pelanggan dijamin maksimum. Untuk pertanyaan lanjut, hubungi kami melalui alamat e-mel kami: (gloriasloancompany@gmail.com) atau WhatsApp Number + 1 (631) 483-9037 dan dapatkan pinjaman anda hari ini.
Puan. Gloria S MD / CEO
Gloria S Gloria S 1 April 2018 at 13:33
Halo, saya Puan GLORIA Peminjam Pinjaman Swasta. Kami memberi pinjaman kepada syarikat 2% yang lebih rendah. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang, ATAU anda memerlukan pinjaman perniagaan untuk meningkatkan perniagaan anda, membayar bil anda dan meningkatkan kesuburan syarikat anda? telahkah anda
ditolak oleh Bank dan institusi kewangan lain? kami memberikan perkhidmatan yang baik kepada individu, korporat, lelaki dan wanita perniagaan dan kami bersedia membantu orang yang bersedia menulis kepada syarikat kami dan mendaftar dengan kami dan kami akan membantu ramai orang yang secara kewangan turun. Bagaimanapun, Opportunity Finance berada di Langkah Pintu anda, jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (gloriasloancompany@gmail.com) atau WhatsApp
Nombor + 1 (631) 483-9037 dan dapatkan pinjaman anda hari ini.
Puan Gloria S MD / Ketua Pegawai Eksekutif
KEPERLUAN KREDIT MAKLUMAT YANG DIPERLUKAN:
1) Nama penuh: ............
2) Jantina: ............ .....
3) Umur: ........................
4) Negara: .................
5) Nombor Telefon: ........
6) Kerja: ..............
7) Pendapatan: ......
8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
9) Tempoh pinjaman: ...............
10) Sebab untuk pinjaman: ...........
11) Adakah anda memohon dan ditolak? Kemudian ........
12) Adakah anda bercakap bahasa Inggeris .......
Best Regard
Khadijah Yusof Khadijah Yusof 2 April 2018 at 18:57
saya ingin berkongsi kesaksian saya mengenai platform ini tentang bagaimana saya mendapat pinjaman sebanyak RM180,000 dari pemberi pinjaman yang sah, saya jatuh dalam hutang dan saya telah cuba meminjam wang dari bank dan pemberi pinjaman dalam talian tetapi saya selalu gagal dan saya juga scammed dan hilang Rm5000, saya bosan dengan kehidupan sehinggalah saya melihat kesaksian seorang Puan Aisha di atas platform ini bagaimana untuk mendapat pinjaman daripada syarikat Pinjaman Perbendaharaan syarikat pinjaman, dan saya dapat mendapatkan alamat e-mel mereka dan saya dihubungi mereka, seperti yang saya dijawab oleh Presiden mereka Mrs. Patricia, saya memohon pinjaman dengan mereka dan mengejutkan saya pinjaman saya telah diluluskan dan selepas 48 jam permohonan saya jumlah Rm180000 telah dipindahkan ke akaun saya. saya ingin memberi nasihat kepada semua orang dalam syarikat pinjaman sah untuk menghubungi Puan Patricia, Presiden Perbendaharaan Pinjaman Syarikat melalui e-mel ini: treasuryloancompany@gmail.com dan dapatkan pinjaman yang selamat. terima kasih semua untuk membaca.
di sini adalah e-mel saya sekiranya anda ingin menghubungi saya: khadijahyusof220@gmail.com
ROBBI ROBBI 4 April 2018 at 21:03
Halo,
Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya
john royster john royster 5 April 2018 at 02:05
Hello
Ini adalah untuk memberitahu orang awam bahawa organisasi Kristian Katolik Roma telah Membuka peluang kewangan untuk membantu orang yang memerlukan bantuan, seperti bantuan kewangan. Jadi, jika anda menghadapi masalah kewangan atau anda menghadapi sebarang masalah kewangan, dan anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri, atau anda perlu membayar bil anda, dengan jangka panjang dan jangka pendek pilihan anda dengan kadar faedah yang rendah 2% setiap tahun untuk individu dan syarikat. Sila hubungi kami hari ini melalui alamat e-mel: (romancatholicloan530@gmail.com) Alkitab mengatakan (Lukas 11:10) Bagi setiap orang yang meminta menerima; yang mencari mencari; dan kepada orang yang mengetuk, pintu akan dibuka. Jadi jangan lepaskan peluang ini kerana Yesus adalah hari yang sama, hari ini, dan selama-lamanya. Tolong ini adalah untuk pemikiran yang serius dan Tuhan yang takut kepada orang Terima ucapan ikhlas kami dari organisasi Kristian Katolik Roman, Hubungi kami hari ini melalui e-mel ini: (romancatholicloan530@gmail.com)
Victoria Alberto Victoria Alberto 8 April 2018 at 03:09
Halo, nama saya ialah Victoria Alberto, mangsa penipuan di tangan peminjam palsu. Saya telah kehilangan kira-kira RM 6,000 kerana saya memerlukan modal besar sebanyak RM 80,000. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. perniagaan saya dimusnahkan, dan dalam proses saya kehilangan anak saya. Saya tidak dapat berdiri lagi. Pada bulan Mac 2017, saya bertemu seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Olivia Daniel, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman dalam sebuah syarikat. ibu yang baik saya ingin menggunakan peluang ini untuk mengucapkan terima kasih, dan semoga Allah terus memberkati anda. Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan malaysia, bahawa terdapat banyak penipu di luar sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya daftar melalui Puan Olivia Daniel melalui email: (oliviadaniel93@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: (victoriaalberto78@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
Terima kasih.
Sandra ovia Sandra ovia 12 April 2018 at 12:54
Halo, saya Ny. Sandra Ovia, pemberi pinjaman pribadi uang, apakah Anda berutang? Anda membutuhkan dorongan keuangan? pinjaman untuk membangun bisnis baru, untuk memenuhi tagihan Anda, memperluas bisnis Anda di tahun ini dan juga untuk renovasi rumah Anda. Saya memberikan pinjaman kepada perusahaan lokal, internasional dan juga pada tingkat bunga yang sangat rendah, yaitu 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda dipersilakan ke perusahaan pinjaman kami dan kami akan memberikan yang terbaik dari layanan kami.
Jerry Andi Jerry Andi 16 April 2018 at 10:54
Assalamualaikum, saya JERRY ANDI sangat senang karena saya mendapat pinjaman dari Anthony Yuliana Lenders Saya tidak pernah percaya bahwa saya bisa mendapatkan pinjaman di situs ini, semua pujian ditujukan kepada ALLAH, saya mendapat pinjaman sebesar Rp. 70.000. 000 juta dari Anthony Yuliana Lenders mungkin TUHAN memberkati mereka semua, saran saya kepada mereka yang mencari pinjaman di situs ini bahwa mereka harus sangat berhati-hati karena ada banyak lender pinjaman palsu, untuk pinjaman 100%, kontak (anthony.yulianalender @ gmail.com) atau melalui whatsapp +2349060276038
Anda juga dapat menghubungi saya melalui
email saya adalah {jerryandi843@gmail.com}
Haerul Haerul Haerul Haerul 20 April 2018 at 16:21
Saya membawa kabar baik kepada kamu semua rakyat Indonesia saya di platform ini, Allah telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya telah selamat sejak Ogos 2017, kesaksian saya dan kabar baik saya seperti ini,
Nama saya Haerul, seorang Muslim dalam agama dan saya berasal dari Bandung, Indonesia
Saya pemasar dan juga penasihat perniagaan di syarikat tempat saya bekerja, dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (haerulh160@gmail.com). Saya ingin menggunakan platform ini untuk memaklumkan kepada semua warganegara Indonesia tentang apa yang telah dilakukan oleh syarikat pinjaman Puan Olivia Daniel kepada saya. Platform ini adalah untuk memberitahu mereka yang memerlukan dan mencari pinjaman ikhlas untuk berhati-hati kerana internet dan blog penuh dengan syarikat pinjaman palsu dan penipuan yang hanya di sini untuk merobohkan wang susah payah anda.

Seperti yang anda lihat dalam gambar profil saya, saya berada dalam hutang besar dan saya memutuskan untuk mencari pinjaman dalam talian untuk membayar hutang saya dan saya menghubungi syarikat pinjaman dari syngapore yang pada bulan Mac 2017, dan saya ditipu oleh pemilik syarikat dengan meminta saya membayar banyak yuran, saya membayar dan akhirnya saya tidak mendapat pinjaman, saya kehilangan kira-kira 20 juta kepada sebuah syarikat pinjaman palsu di syngapore kerana saya memohon pinjaman sebanyak 900 juta dan dengan semua yuran yang saya bayar Saya tidak mendapat pinjaman dan saya sangat kecewa dan saya dipecat dari pekerjaan saya di syarikat yang saya bekerja kerana saya juga mengambil pinjaman dari syarikat yang saya bekerja dan saya bangkrut dan bosan dengan kehidupan.

Jadi Allah sangat baik, saya berdoa dan Allah mengarahkan saya kepada seorang hamba dan pada hari yang setia ini 17 Ogos 2017, saya sedang melayari internet ketika saya mendapati kesaksian wanita Indonesia dengan nama Yuli melalui email: (yuliy3531 @ gmail.com)
Siapa dari Jakarta Selatan di Indonesia, bagaimana Allah mengubah kehidupan finansinya melalui sebuah syarikat pinjaman dan dia meminta saya menghubungi email ibu Olivia Daniel: (oliviadaniel93@gmail.com) dan dia memperkenalkan saya kepada ibu Olivia Daniel dan dia memberiku keberanian dan Saya memohon pinjaman dari ibu Olivia Daniel dan saya menerima pinjaman yang saya cari selama ini dan Allah akan terus memberkati Yuli untuk memperkenalkan saya
AMISHA AMISHA 22 April 2018 at 04:10
BERITA BAIK UNTUK SEMUA ORANG

Nama saya Amisha dari bogor di Indonesia, saya adalah perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu setiap orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak kreditur pinjaman di sini adalah penipu dan mereka ada di sini. curang Anda dengan susah payah uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar Rp500,000,000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 24 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 24 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya adalah Tentang menabrak karena hutang.

Sebagai pencarian saya untuk perusahaan pinjaman pribadi yang andal, saya melihat iklan online lainnya dan nama perusahaannya adalah FANCY LOAN COMPANY. Saya kehilangan jumlah 15 juta dengan mereka dan sampai hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya usulkan.

Tuhan jadilah kemuliaan, teman-teman saya yang mengajukan pinjaman juga menerima pinjaman semacam itu, mengenalkan saya kepada perusahaan yang dapat dipercaya dimana Ibu Suzan bekerja sebagai manajer cabang, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp700.000.000 dan mereka meminta surat kepercayaan saya, Dan setelah mereka selesai memverifikasi detail saya, pinjaman tersebut disetujui untuk saya dan saya pikir itu adalah sebuah lelucon, dan mungkin inilah salah satu tindakan curang yang membuat saya kehilangan uang, tapi saya tercengang. Ketika saya mendapat pinjaman saya dalam waktu kurang dari 6 jam dengan suku bunga rendah tanpa agunan.

Saya sangat senang karena ALLAH menggunakan teman saya yang menghubungi mereka dan mengenalkan saya kepada mereka dan karena saya diselamatkan dari membuat bisnis saya melonjak ke udara dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi dalam bahasa Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakannya Dia tidak tahu tentang Anniesa Hasibuan perusahaan mode saya

Jadi saya saran setiap orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk silahkan kontak
Ibu Suzan email: (Suzaninvestment@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (Amisha1213@gmail.com), dan maria yang baru saja mendapat pinjaman dari suzan di: (maaria9925@gmail.com) dan Karina yang memperkenalkan dan bercerita tentang Ibu Suzan, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Suzan, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email-nya:( Lukman.karina@yahoo.com).
Fernandez Faith Fernandez Faith 23 April 2018 at 23:58
Halo, saya Fernandez Faith, pemberi pinjaman pribadi, apakah Anda berutang kepada saya? Anda membutuhkan oost keuangan? Saya terdaftar dan disetujui di seluruh dunia untuk mengendalikan lembaga keuangan. Saya memberikan pinjaman lokal dan internasional kepada semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat membayar pinjaman dengan tarif 2%. Tidak membutuhkan banyak dokumen. Jika Anda ingin mendapatkan pinjaman dari perusahaan kami.
Anda dapat menghubungi kami melalui Email: fernandezfaithloanfirm@gmail.com
Terima kasih
Fernandez Loan Firm
Nyonya Fernandez Faith
Vina Shandi Vina Shandi 24 April 2018 at 11:45
Nama saya Vina Shandi saya seorang ibu dari dua suami saya kehilangan pekerjaannya 5 tahun yang lalu sejak saat itu kami tidak punya uang untuk membayar tagihan kami, kami mulai memiliki hutang yang tidak mampu kami bayarkan, Juli 2017 saya memberi tahu seorang teman tentang saya masalah keuangan dan Dia memperkenalkan saya kepada Perusahaan Pinjaman online ini (Arab Credit Group) yang mengatakan bahwa saya harus memercayai mereka dan melakukan apa yang mereka minta untuk saya lakukan, jadi saya menghubungi mereka dengan Arabcreditgroup@gmail.com dan meminta 60,000 dolar, saya pertama kali takut tetapi saya melakukan seperti yang dia katakan kepada saya dengan menyelesaikan semua tahapan dan saya menerima pesan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan, saya pergi ke bank saya untuk mengkonfirmasi apakah memang itu benar dan saya sangat senang membuat saya pertama ditarik. Hari ini saya telah membayar semua hutang saya dan suami saya dan saya sekarang memiliki bisnis kami yang mana kami dapat mempekerjakan lebih dari 15 orang sehingga saya berjanji untuk memberi tahu orang-orang tentang kesaksian besar ini.
jika Anda melewati masalah keuangan atau Anda menginginkan pinjaman untuk memperluas kontak bisnis Anda (Arab Financial Group) dengan
Arabcreditgroup@gmail.com
jika Anda memiliki pertanyaan silahkan hubungi saya dengan
vinashandi01@gmail.com
Fernandez Faith Fernandez Faith 28 April 2018 at 05:43
Halo, saya Fernandez Faith, pemberi pinjaman pribadi, apakah Anda berutang kepada saya? Anda membutuhkan dorongan keuangan? Saya terdaftar dan disetujui di seluruh dunia untuk mengendalikan lembaga keuangan. Saya memberikan pinjaman lokal dan internasional kepada semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat membayar pinjaman dengan tarif 2%. Tidak membutuhkan banyak dokumen. Jika Anda ingin mendapatkan pinjaman dari perusahaan kami.
Anda dapat menghubungi kami melalui Email: fernandezfaithloanfirm@gmail.com
Terima kasih
Fernandez Loan Firm
Nyonya Fernandez Faith
Mayfield Investment Trust Ltd Mayfield Investment Trust Ltd 30 April 2018 at 04:32
Halo,

Kami adalah Mayfield Investment Trust Ltd, sebuah syarikat pinjaman swasta yang memberikan peluang seumur hidup dan memulakan pinjaman kepada individu yang berminat yang memerlukan bantuan kewangan untuk membayar hutang, untuk melabur pada perniagaan pada kadar 3%.
Kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan bersedia menawarkan pinjaman kepada pelanggan yang berminat.
Hubungi kami hari ini melalui e-mel dengan maklumat di bawah;
E-mel: (startuploanfirm@gmail.com)

ikhlas
Pengurus Pengiklanan.
John Dean
Mayfield Investment Trust Ltd
Nombor Syarikat: 00338670