Ramai Rasa Malu & Segan Tagih Hutang Boleh Cuba Cara Ini Untuk Menuntut Kembali Duit Anda!

Rasulullah s.a.w pernah bersabda “Berhati-hatilah dalam berhutang, sesungguhnya berhutang itu sesuatu kesedihan pada malam hari dan kerendahan diri (kehinaan) di siang hari”

Ramai Rasa Malu & Segan Tagih Hutang

Apa yang menyebabkan orang berhutang?. Percaya atau tidak kebanyakan orang berhutang untuk bayar hutang. Betul tak !!!. Bayar hutang kereta, hutang perabot dan hutang PTPTN.

Orang yang berhutang kita tentu sedia maklum situasinya. Tetapi sebenarnya orang yang memberi hutang juga ada masalahnya tersendiri. Apa masalahnya!!. Masalahnya ialah bila menuntut hutang orang yang tak nak bayar.

Mari kita ambil iktibar dari beberapa hadis Rasulullah s.a.w mengenai hutang.

Rasulullah sendiri tidak akan menyembayangkan jenazah orang yang masih mempunyai hutang. Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Saidina Ali bahawa apabila didatangkan kepada Rasulullah saju jenazah. Baginda tidak akan bertanya mengenai amalan si mati, tetapi apakah si mati mempunyai hutang atau tidak.


Jika si mati mempunyai hutang, Rasulullah menyuruh sahabatnya menyembayangkan jenazah itu atau Baginda meminta sesiapa yang sanggup menanggung hutang si mati. Jika tidak, maka hutang itu akan diserah dtau ditanggung oleh pihak Baitulmal.

PEMBERI HUTANG BERHAK MENUNTUT HUTANG

Dari Abu Hurairah r.a katanya “Seseorang lelaki memberi hutang kepada Rasulullah s.a.w lalu ditagihnya secara kasar. Oleh sebab itu para sahabat tidak senang terhadap orang tersebut. Maka bersabda Nabi s.a.w “Orang yang memberi hutang berhak menagih (menuntut hutang). Belikan dia seekor unta muda kemudian berikan kepadanya!”. Berkata para sahabat. “Tidak ada untu muda ya Rasulullah! Yang ada hanya unta dewasa dan lebih bagus daripada untanya.” Sabda baginda : “Belilah, kemudian berikan kepadanya. Sesungguhnya sebaik-baik kamu ialah yang paling baik membayar hutang” (Muslim)

Pada dasarnya, Islam tidak menggalakkan umatnya berhutang. Perkara ini dijelaskan menerusi hadist daripada Uqbah bin ‘Amir yang bermaksud : “Janganlah kalian membuat takut selepas tenangnya”.

Mereka berkata “Apa itu wahai Rasulullah?” Baginda bersabda “Hutang”. Oleh itu Rasulullah mengajarkan kita sepotong doa yang bermaksud “Ya ALLAH, Aku berlindung kepada-Mu daripada kegundahan dan kesedihan daripada kelemahan dan kemalasan, daripada sifat pengecut dan bakhil, daripada kesempitan hutang dan penindasan orang”.

Kisah diatas menunjukkan betapa Rasulullah mengambil berat tentang hutang. Amalan berhutang bukan saja membabitkan kehidupan dunia semata-mata, bahkan berpanjangan hingga ke hari akhirat. Makan dengan itu orang yang telah berhutang hendaklah menjelaskan hutangnya kerana ALLAH mengetahui apa yang mereka lakukan.

Membayar balik hutang sesungguhnya adalah sesuatu yang wajib dilakukan sehingga harta orang yang sudah meninggal dunia pun perlu ditolakkan hutang-piutang mereka terlebih dulu. Sebelum diagihkan kepada waris.

Bukan itu sahaja Islam juga menjanjikan bahawa jika seseorang itu berhutang dengan niat untuk membayar, insya-ALLAH, ALLAH akan memudahkan ia membayarnya.

Sebaliknya, jika berhutang dan berniat tidak mahu membayar, maka ALLAH Maha Kaya dalam perhitungan-Nya sepertimana dijelaskan dalam sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah bermaksud “Sesiapa yang berhutang dengan niat untuk membayar balik, ALLAH akan membayarkan. Tetapi jika sesiapa berhutang dengan niat menyeleweng, ALLAH akan musnahkan harta bendanya”

CARA-CARA NAK MENUNTUT HUTANG

1. Buat-buat nak pinjam duit

Sekiranya si penghutang semacam berpura-pura atau buat-buat lupa yang dia sudah berhutang dengan anda, cara paling lembut untuk meminta semula hutang adalah dengan cara anda mengadu masalah kewangan anda. Habis je sesi aduan itu, anda cakaplah yang anda ingin pinjam duit dengan dia berjumlah yang sama dengan yang dia pinjam. Lepas tu anda buat-buat lah teringat yang dia sebenarnya ada hutang yang belum berbayar dengan anda.

2. Sentiasa mengikut perkembangan terbaru penghutang

Anda kena sentiasa peka dengan perkembangan terbaru penghutang. Apabila anda tahu bahawa penghutang mendapat kerja/mendapat elaun/dapat bonus/menang wang tunai dan sebagainya, anda harus pantas membuat tindakan dengan menelefon atau berjumpa mereka untuk meminta hutang.

3. Jangan hilang jejak

Pastikan anda mempunyai maklumat lengkap tentang penghutang seperti alamat tempat tinggal sebenar, alamat semasa, no telefon terkini, akaun FB. Lagi bagus kalau anda ada no telefon family dia. Tak kira lah adik, akak, abagng, mak atau ayah. Sekiranya mereka menukar no telefon atau cuba lari dari anda. Anda boleh mengesan melalui orang-orang ini. Dan jika penghutang memang bersikap lepas tangan dengan hutang tersebut, tak perlulah korang berfikir 3-4 kali memberitahu family penghutang tentang perangai busuk dia.

4. Bergaul mesra dengan penghutang

Taktik ini juga adalah sejenis teknik halus untuk menuntut hutang. Rajin-rajinlah berbalas comment di Facebook dsb. Sambil-sambil bergurau senda dan beramah mesra, korang bolehlah selitkan isu hutang tersebut.

5. Ayat-ayat hikmah

Sekiranya penghutang masih tak paham bahasa, sampailah masanya untuk gunakan taktik yang paling hardcore ini. Anda tak perlu pergi simbah cat merah kat rumah penghutang. Tak perlu baling bangkai ayam mahupun bom tangan buatan sendri. Kadang-kadang dengan menggunakan perkataan sahaja, anda mampu menumpaskan penghutang tegar untuk membayar hutang anda.Post di status atau di wall penghutang ayat-ayat hikmah dan sebagaimana bahan bacaaan tambahan kepada penghutang.

6. Jangan malu!

Ini tips yang paling penting dan asa. Sebelum anda mengambil apa-apa tindakan menuntut hutang, anda harus mengikis rasa malu tak bertempat. Awal-awal memang akan terasa malu nak minta hutang. Tapi bila dah banyak kali jumpa manusia jenis ‘pandai pinjam tak pandai bayar’ lama-lama akan hilang rasa malu. 

Lagipon kenapa perlu malu nak minta duit yang jelas terang dan nyata ialah hak anda, Yang sepatutnya malu ialah penghutang tersebut.Kalau dia boelh berlagak slumber dengan tidak membayar hutang, maknanya anda haruslah berlagak slumber juga meminta hak anda. 

Lagipun, bila anda bersikap macam ni, para penghutang ni tahu bahawa mereka tidak boleh nak pijak kepala anda. Sebenarnya, kita minta hutang bukan tanda kita berkira. Tapi nak bagi pengajaran kat sesetengah orang yang sentiasa ambil jalan mudah dan pintas

Ada satu doa yang boleh anda amalkan supaya dibukakan hati penghutang itu membayar balik hutang anda.

(Sesungguhnya tiada tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (ya ALLAH)! Maha Suci Engkau (daripada melakukan aniaya, tolonglah daku)! Sesungguhnya aku adalah dari orang yang menzalimi diri sendiri) – Surah Al-Anbiya : Ayat 87
loading...

Comments

  1. "SELAMAT DATANG AKSES LOAN FIRM"
    Selamat Hari Sir / Madam: Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk membiayai bisnis Anda atau dengan tujuan apa? Kami memiliki lisensi bersertifikat, sah dan internasional, Anda berada di tempat yang tepat untuk solusi pinjaman Anda di sini! "ACCESS LOAN FIRM" anda bisa menghubungi kami via: (ACCESSLOANSFIRM@GMAIL.COM)

    Kami adalah kreditur pinjaman pribadi dari "ACCESS LOAN FIRM" yang meminjamkan kesempatan hidup. Apakah Anda memerlukan pinjaman segera untuk melunasi hutang Anda, atau Anda memerlukan pinjaman untuk memperbaiki bisnis Anda? Kami adalah pemberi pinjaman pinjaman seriouse yang memberikan kesempatan pinjaman kepada mereka yang membutuhkan pinjaman dan kami tidak memerlukan curang untuk melarikan diri dengan uang kami, karena kami memiliki banyak pengalaman di masa lalu Dan sekarang kami kembali untuk orang-orang yang serius. Yang membutuhkan pinjaman dan tetap setia terhadap Komitmen Anda.

    Pabrik Pinjaman kami menawarkan pinjaman kepada perusahaan Business dengan tingkat bunga 1,5%.

    Tersedia pinjaman yang kami tawarkan adalah:

    1. Pinjaman Pribadi
    2. Pinjaman Usaha
    3. Pinjaman Investasi
    4.Housing Loan, dll

    Jadi jika Anda ingin mendapatkan pinjaman dari perusahaan saya, Anda dapat menghubungi kami hari ini melalui: (accessloansfirm@gmail.com)

    Dapatkan persetujuan pinjaman instan Anda dalam waktu 1 jam di sini "ACCESS LOAN FIRM" Kami menunggu kabar dari Anda.
    Salam Hormat

    ReplyDelete
    Replies
    1. ,,.,KISAH NYATA ,
      Aslamu alaikum wr wb..Allahu Akbar, Allahu akbar, Allahu akbar
      Bismillahirrahamaninrahim,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang property rumah tangga dan mencapai kesuksesan yang luar biasa, mobil rumah dan fasilitas lain sudah saya miliki, namun namanya cobaan saya sangat percaya kepada semua orang, hingga suaatu saat saya ditipu dengan teman saya sendiri dan membawa semua yng saya punya, akhirnya saya menaggung utang ke pelanggan saya totalnya 470 juta dan di bank totalnya 800 juta , saya stress dan hamper bunuh diri anak saya 2 orng masih sekolah di smp dan sma, istri saya pergi entah kemana dan meninggalkan saya dan anakanaknya ditengah tagihan utang yg menumpuk, demi makan sehari hari saya terpaksa jual nasi bungkus keliling dan kue, ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya, dulu katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan KI JAMBRONG hidupnya kembali sukses, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama satu minggu saya berpikir dan melihat langsung hasilnya, saya akhirnya bergabung dan menghubungi KI jambrong di No 0853-1712-1219. Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah Demi AllAH dan anak saya, akhirnya 5M yang saya minta benar benar ada di tangan saya, semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kini saya kembali sukses terimaksih KI JAMBRONG saya tidak akan melupakan jasa AKI. JIKA TEMAN TEMAN BERMINAT, YAKIN DAN PERCAYA INSYA ALLAH, SAYA SUDAH BUKTIKAN DEMI ALLAH SILAHKAN HUB AKI JAMBRONG DI 0853-1712-1219. (TANPA TUMBAL/AMAN).

      ANDA JUGA BISA BERKONSULTASI MASALAH LAIN SEPERTI : TOGEL,PELARIS,SANTET,TUYUL,PERCINTAAN/ASMARA ATAU MASALAH GAIB LAINNYA.
      INI TIDAK AKAN BERHASIL TANPA ADA KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN DALAM DIRI ANDA SENDIRI

      Catatan: satu kata sudah cukup untuk orang bijak dan terima kasih banyak atas bacaan kesaksian dan kabar baik saya
      Tuhan memberkati kalian semua!

      Delete
  2. Apakah Anda memerlukan pinjaman segera untuk melunasi hutang Anda atau apakah Anda memerlukan pinjaman untuk memperbaiki bisnis Anda? Apakah Anda memerlukan pinjaman konsolidasi atau hipotek? Sudahkah anda ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Cari tidak lebih karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda terjadi di masa lalu !! Kami meminjamkan kepada perusahaan, entitas swasta dan individu dengan bunga rendah dan harga terjangkau 2%. Anda bisa menghubungi kami melalui e-mail via: (ivanaluka04@gmail.com)

    ReplyDelete
  3. saya ingin berkongsi kesaksian saya mengenai platform ini tentang bagaimana saya mendapat pinjaman sebanyak RM180,000 dari pemberi pinjaman yang sah, saya jatuh dalam hutang dan saya telah cuba meminjam wang dari bank dan pemberi pinjaman dalam talian tetapi saya selalu gagal dan saya juga scammed dan hilang Rm5000, saya bosan dengan kehidupan sehinggalah saya melihat kesaksian seorang Puan Aisha di atas platform ini bagaimana untuk mendapat pinjaman daripada syarikat Pinjaman Perbendaharaan syarikat pinjaman, dan saya dapat mendapatkan alamat e-mel mereka dan saya dihubungi mereka, seperti yang saya dijawab oleh Presiden mereka Mrs. Patricia, saya memohon pinjaman dengan mereka dan mengejutkan saya pinjaman saya telah diluluskan dan selepas 48 jam permohonan saya jumlah Rm180000 telah dipindahkan ke akaun saya. saya ingin memberi nasihat kepada semua orang dalam syarikat pinjaman sah untuk menghubungi Puan Patricia, Presiden Perbendaharaan Pinjaman Syarikat melalui e-mel ini: treasuryloancompany@gmail.com dan dapatkan pinjaman yang selamat. terima kasih semua untuk membaca.

    ReplyDelete
  4. Adakah anda memerlukan pinjaman segera ??? Adakah anda dalam hutang? Adakah anda mempunyai kredit yang buruk? Adakah anda telah dinafikan oleh bank, adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan anda ATAU pelaburan? bertemu dengan SYARIKAT PINJAMAN GLORIA S Kami memberi pinjaman kepada Rakyat walaupun skor kredit buruk / buruk mereka. Kami meminjamkan pinjaman perniagaan dan jangka pendek jangka panjang dan peribadi anda dengan kadar faedah yang rendah pada 2% setiap tahun bagi individu dan syarikat. Pemrogram pinjaman kami adalah pantas dan boleh dipercayai, diguna pakai hari ini dan mendapat sambutan segera kami. peminjam yang diinsuranskan dengan baik, jaminan 100% Jaminan dan Pelanggan dijamin maksimum. Untuk pertanyaan lanjut, hubungi kami melalui alamat e-mel kami: (gloriasloancompany@gmail.com) atau WhatsApp Number + 1 (631) 483-9037 dan dapatkan pinjaman anda hari ini.
    Puan. Gloria S MD / CEO

    ReplyDelete
  5. Halo, saya Puan GLORIA Peminjam Pinjaman Swasta. Kami memberi pinjaman kepada syarikat 2% yang lebih rendah. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang, ATAU anda memerlukan pinjaman perniagaan untuk meningkatkan perniagaan anda, membayar bil anda dan meningkatkan kesuburan syarikat anda? telahkah anda
    ditolak oleh Bank dan institusi kewangan lain? kami memberikan perkhidmatan yang baik kepada individu, korporat, lelaki dan wanita perniagaan dan kami bersedia membantu orang yang bersedia menulis kepada syarikat kami dan mendaftar dengan kami dan kami akan membantu ramai orang yang secara kewangan turun. Bagaimanapun, Opportunity Finance berada di Langkah Pintu anda, jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (gloriasloancompany@gmail.com) atau WhatsApp
    Nombor + 1 (631) 483-9037 dan dapatkan pinjaman anda hari ini.
    Puan Gloria S MD / Ketua Pegawai Eksekutif
    KEPERLUAN KREDIT MAKLUMAT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: ............ .....
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Sebab untuk pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan ditolak? Kemudian ........
    12) Adakah anda bercakap bahasa Inggeris .......
    Best Regard

    ReplyDelete
  6. saya ingin berkongsi kesaksian saya mengenai platform ini tentang bagaimana saya mendapat pinjaman sebanyak RM180,000 dari pemberi pinjaman yang sah, saya jatuh dalam hutang dan saya telah cuba meminjam wang dari bank dan pemberi pinjaman dalam talian tetapi saya selalu gagal dan saya juga scammed dan hilang Rm5000, saya bosan dengan kehidupan sehinggalah saya melihat kesaksian seorang Puan Aisha di atas platform ini bagaimana untuk mendapat pinjaman daripada syarikat Pinjaman Perbendaharaan syarikat pinjaman, dan saya dapat mendapatkan alamat e-mel mereka dan saya dihubungi mereka, seperti yang saya dijawab oleh Presiden mereka Mrs. Patricia, saya memohon pinjaman dengan mereka dan mengejutkan saya pinjaman saya telah diluluskan dan selepas 48 jam permohonan saya jumlah Rm180000 telah dipindahkan ke akaun saya. saya ingin memberi nasihat kepada semua orang dalam syarikat pinjaman sah untuk menghubungi Puan Patricia, Presiden Perbendaharaan Pinjaman Syarikat melalui e-mel ini: treasuryloancompany@gmail.com dan dapatkan pinjaman yang selamat. terima kasih semua untuk membaca.
    di sini adalah e-mel saya sekiranya anda ingin menghubungi saya: khadijahyusof220@gmail.com

    ReplyDelete
  7. Hello
    Ini adalah untuk memberitahu orang awam bahawa organisasi Kristian Katolik Roma telah Membuka peluang kewangan untuk membantu orang yang memerlukan bantuan, seperti bantuan kewangan. Jadi, jika anda menghadapi masalah kewangan atau anda menghadapi sebarang masalah kewangan, dan anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri, atau anda perlu membayar bil anda, dengan jangka panjang dan jangka pendek pilihan anda dengan kadar faedah yang rendah 2% setiap tahun untuk individu dan syarikat. Sila hubungi kami hari ini melalui alamat e-mel: (romancatholicloan530@gmail.com) Alkitab mengatakan (Lukas 11:10) Bagi setiap orang yang meminta menerima; yang mencari mencari; dan kepada orang yang mengetuk, pintu akan dibuka. Jadi jangan lepaskan peluang ini kerana Yesus adalah hari yang sama, hari ini, dan selama-lamanya. Tolong ini adalah untuk pemikiran yang serius dan Tuhan yang takut kepada orang Terima ucapan ikhlas kami dari organisasi Kristian Katolik Roman, Hubungi kami hari ini melalui e-mel ini: (romancatholicloan530@gmail.com)

    ReplyDelete
  8. Halo, nama saya ialah Victoria Alberto, mangsa penipuan di tangan peminjam palsu. Saya telah kehilangan kira-kira RM 6,000 kerana saya memerlukan modal besar sebanyak RM 80,000. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. perniagaan saya dimusnahkan, dan dalam proses saya kehilangan anak saya. Saya tidak dapat berdiri lagi. Pada bulan Mac 2017, saya bertemu seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Olivia Daniel, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman dalam sebuah syarikat. ibu yang baik saya ingin menggunakan peluang ini untuk mengucapkan terima kasih, dan semoga Allah terus memberkati anda. Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan malaysia, bahawa terdapat banyak penipu di luar sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya daftar melalui Puan Olivia Daniel melalui email: (oliviadaniel93@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: (victoriaalberto78@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  9. Saya membawa kabar baik kepada kamu semua rakyat Indonesia saya di platform ini, Allah telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya telah selamat sejak Ogos 2017, kesaksian saya dan kabar baik saya seperti ini,
    Nama saya Haerul, seorang Muslim dalam agama dan saya berasal dari Bandung, Indonesia
    Saya pemasar dan juga penasihat perniagaan di syarikat tempat saya bekerja, dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (haerulh160@gmail.com). Saya ingin menggunakan platform ini untuk memaklumkan kepada semua warganegara Indonesia tentang apa yang telah dilakukan oleh syarikat pinjaman Puan Olivia Daniel kepada saya. Platform ini adalah untuk memberitahu mereka yang memerlukan dan mencari pinjaman ikhlas untuk berhati-hati kerana internet dan blog penuh dengan syarikat pinjaman palsu dan penipuan yang hanya di sini untuk merobohkan wang susah payah anda.

    Seperti yang anda lihat dalam gambar profil saya, saya berada dalam hutang besar dan saya memutuskan untuk mencari pinjaman dalam talian untuk membayar hutang saya dan saya menghubungi syarikat pinjaman dari syngapore yang pada bulan Mac 2017, dan saya ditipu oleh pemilik syarikat dengan meminta saya membayar banyak yuran, saya membayar dan akhirnya saya tidak mendapat pinjaman, saya kehilangan kira-kira 20 juta kepada sebuah syarikat pinjaman palsu di syngapore kerana saya memohon pinjaman sebanyak 900 juta dan dengan semua yuran yang saya bayar Saya tidak mendapat pinjaman dan saya sangat kecewa dan saya dipecat dari pekerjaan saya di syarikat yang saya bekerja kerana saya juga mengambil pinjaman dari syarikat yang saya bekerja dan saya bangkrut dan bosan dengan kehidupan.

    Jadi Allah sangat baik, saya berdoa dan Allah mengarahkan saya kepada seorang hamba dan pada hari yang setia ini 17 Ogos 2017, saya sedang melayari internet ketika saya mendapati kesaksian wanita Indonesia dengan nama Yuli melalui email: (yuliy3531 @ gmail.com)
    Siapa dari Jakarta Selatan di Indonesia, bagaimana Allah mengubah kehidupan finansinya melalui sebuah syarikat pinjaman dan dia meminta saya menghubungi email ibu Olivia Daniel: (oliviadaniel93@gmail.com) dan dia memperkenalkan saya kepada ibu Olivia Daniel dan dia memberiku keberanian dan Saya memohon pinjaman dari ibu Olivia Daniel dan saya menerima pinjaman yang saya cari selama ini dan Allah akan terus memberkati Yuli untuk memperkenalkan saya

    ReplyDelete
  10. Halo, saya Fernandez Faith, pemberi pinjaman pribadi, apakah Anda berutang kepada saya? Anda membutuhkan oost keuangan? Saya terdaftar dan disetujui di seluruh dunia untuk mengendalikan lembaga keuangan. Saya memberikan pinjaman lokal dan internasional kepada semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat membayar pinjaman dengan tarif 2%. Tidak membutuhkan banyak dokumen. Jika Anda ingin mendapatkan pinjaman dari perusahaan kami.
    Anda dapat menghubungi kami melalui Email: fernandezfaithloanfirm@gmail.com
    Terima kasih
    Fernandez Loan Firm
    Nyonya Fernandez Faith

    ReplyDelete
  11. Nama saya Vina Shandi saya seorang ibu dari dua suami saya kehilangan pekerjaannya 5 tahun yang lalu sejak saat itu kami tidak punya uang untuk membayar tagihan kami, kami mulai memiliki hutang yang tidak mampu kami bayarkan, Juli 2017 saya memberi tahu seorang teman tentang saya masalah keuangan dan Dia memperkenalkan saya kepada Perusahaan Pinjaman online ini (Arab Credit Group) yang mengatakan bahwa saya harus memercayai mereka dan melakukan apa yang mereka minta untuk saya lakukan, jadi saya menghubungi mereka dengan Arabcreditgroup@gmail.com dan meminta 60,000 dolar, saya pertama kali takut tetapi saya melakukan seperti yang dia katakan kepada saya dengan menyelesaikan semua tahapan dan saya menerima pesan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan, saya pergi ke bank saya untuk mengkonfirmasi apakah memang itu benar dan saya sangat senang membuat saya pertama ditarik. Hari ini saya telah membayar semua hutang saya dan suami saya dan saya sekarang memiliki bisnis kami yang mana kami dapat mempekerjakan lebih dari 15 orang sehingga saya berjanji untuk memberi tahu orang-orang tentang kesaksian besar ini.
    jika Anda melewati masalah keuangan atau Anda menginginkan pinjaman untuk memperluas kontak bisnis Anda (Arab Financial Group) dengan
    Arabcreditgroup@gmail.com
    jika Anda memiliki pertanyaan silahkan hubungi saya dengan
    vinashandi01@gmail.com

    ReplyDelete
  12. Halo, saya Fernandez Faith, pemberi pinjaman pribadi, apakah Anda berutang kepada saya? Anda membutuhkan dorongan keuangan? Saya terdaftar dan disetujui di seluruh dunia untuk mengendalikan lembaga keuangan. Saya memberikan pinjaman lokal dan internasional kepada semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat membayar pinjaman dengan tarif 2%. Tidak membutuhkan banyak dokumen. Jika Anda ingin mendapatkan pinjaman dari perusahaan kami.
    Anda dapat menghubungi kami melalui Email: fernandezfaithloanfirm@gmail.com
    Terima kasih
    Fernandez Loan Firm
    Nyonya Fernandez Faith

    ReplyDelete
  13. Halo,

    Kami adalah Mayfield Investment Trust Ltd, sebuah syarikat pinjaman swasta yang memberikan peluang seumur hidup dan memulakan pinjaman kepada individu yang berminat yang memerlukan bantuan kewangan untuk membayar hutang, untuk melabur pada perniagaan pada kadar 3%.
    Kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan bersedia menawarkan pinjaman kepada pelanggan yang berminat.
    Hubungi kami hari ini melalui e-mel dengan maklumat di bawah;
    E-mel: (startuploanfirm@gmail.com)

    ikhlas
    Pengurus Pengiklanan.
    John Dean
    Mayfield Investment Trust Ltd
    Nombor Syarikat: 00338670

    ReplyDelete
  14. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  15. Halo, nama saya ialah Victoria Alberto, mangsa penipuan di tangan peminjam palsu. Saya telah kehilangan kira-kira RM 6,000 kerana saya memerlukan modal besar sebanyak RM 80,000. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. perniagaan saya dimusnahkan, dan dalam proses saya kehilangan anak saya. Saya tidak dapat berdiri lagi. Pada bulan Mac 2017, saya bertemu seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Olivia Daniel, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman dalam sebuah syarikat. ibu yang baik saya ingin menggunakan peluang ini untuk mengucapkan terima kasih, dan semoga Tuhan terus memberkati anda. Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan Malaysia, bahawa terdapat banyak penipu di sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya daftar melalui Puan Olivia Daniel melalui email: (oliviadaniel93@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: (victoriaalberto78@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  16. ANDA MEMILIKI PENAWARAN PINJAMAN URGENT APLIKAT SEKARANG.
         (Franklinsloans37@gmail.com)

    Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan? pinjaman peribadi, pinjaman rumah, kereta
    pinjaman, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tidak bercagar, usaha
    modal, dsb .. Atau adakah anda telah menolak pinjaman oleh bank atau a
    institusi kewangan untuk sebarang sebab. Kami adalah pemberi pinjaman swasta, pinjaman
    kepada perniagaan dan individu dalam kadar faedah rendah dan berpatutan
    Kadar faedah 4%. jika Berminat dengan pinjaman? Hubungi kami hari ini di
    (Franklinsloans37@gmail.com) dan dapatkan pinjaman anda hari ini.
    Adakah anda memerlukan pinjaman segera atau bantuan kewangan lain?

    Kami menawarkan semua jenis pinjaman pada kadar dua peratus (4%). e-mel kami sekarang
    melalui: Franklinsloans37@gmail.com dengan maklumat berikut

    nama penuh
    tarikh lahir::
    negara:
    pekerjaan:
    jumlah pinjaman:
    tempoh pinjaman:
    tujuan pinjaman:
    pendapatan bulanan:

    E-mel kepada kami sekarang melalui (Franklinsloans37@gmail.com)
    WhatsApp: +19292227880
    Salam
    Mr.Williams Henry Franklin.
    Ketua Pengiklan
    WILLIAMS LOANS LTD.
    ttghgh

    ReplyDelete
  17. Adakah anda memerlukan kewangan yang cepat @ yang agak rendah%? Kami menawarkan pembiayaan perniagaan, kewangan peribadi, kewangan rumah, kewangan auto, kewangan pelajar, kewangan penyatuan hutang e.t.c. tidak kira nilai kredit anda. Kami dijamin memberi perkhidmatan kewangan kepada pelanggan kami di seluruh dunia. Dengan pakej pinjaman yang fleksibel, kewangan boleh diproses dan dipindahkan kepada peminjam dalam masa yang sesingkat mungkin,
    Perintah Operasi
    Pelanggan Malysia: Rm20.000.00-Rm950.000.00
    Pelanggan Indonesia: Rp50.000.000.00-Rp25.000.000.000.00
    Yang lain ialah $ 10.000.00- $ 10.000.000.00 dan lain-lain ....

    Hubungi Kami Sekarang:
    Syarikat: RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS
    e-mel: [ramadhanislamiyatloans@gmail.com]
    W/A: +33758899394)
    Blogger: [ramadhanislamiyatloanz.blogspot.com]
    Ibu: Anita Ervina [Ketua Pegawai Eksekutif]

    ReplyDelete
  18. Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

    Detail Kontak Penuh:

    Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
    Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
    Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

    TESTIMONI OLEH
    Penerima Manfaat: Angga Annisa
    Email: {anggaannisa1979@gmail.com}
    Twitter: [@AnggaAnnisa1]

    ReplyDelete
  19. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

    Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda