Inilah 9 Tanda Hati Anda Sudah Rosak Atau Sakit, Jangan Abaikan..

Hati merupakan organ yang terbesar dalam tubuh manusia atau haiwan lain. Hati juga adalah satu-satunya organ yang mudah diganti apabila tisunya rosak. Ia terletak di bahagian atas abdomen dan dilindungi oleh tulang sangkar dada dan rusuk. Hati mempunyai 2 lobus (cuping) yang utama, yang dibekalkan oleh dua saluran darah iaitu arteri hepatik (membekalkan darah ke hati yang dipam dari jantung) dan vena portal. 

Di antara fungsi vena portal di hati ialah: 

* Membekalkan hati dengan nutrien dari usus dan limpa. 
* Membenarkan bahan kimia dari saluran penghadaman memasuki hati untuk dinyahtoksikkan dan ditapis sebelum ia memasuki sistem peredaran darah ke seluruh badan. 
* Menghantar bahan kimia dan protein yang diperlukan oleh sel hati bagi menghasilkan protein, kolesterol dan glikogen untuk keperluan badan. 

Hati memainkan peranan penting dan berkait rapat dengan fungsi organ-organ lain dalam tubuh kita, dari penghasilan protein dan pembekuan darah hinggalah ke metabolisma kolesterol, glukosa dan zat besi (ferum). Hati juga merupakan organ yang berfungsi sebagai kelenjar kerana ia menghasilkan air hempedu. 
Inilah 9 Tanda Hati Anda Sudah Rosak Atau Sakit, Jangan Abaikan..

Penyakit hati ialah sebarang gangguan terhadap fungsi (hepa) yang menyebabkan sakit atau hati gagal berfungsi dengan normal. Selalunya lebih 75% kerosakan tisu hati barulah ia gagal berfungsi

Menurut Yayasan Hati Amerika, hati boleh rosak disebabkan oleh virus, tabiat makan yang buruk dan kesan kimia. Hati adalah organ utama yang menapis darah serta menyediakan peruntukan kuasa untuk keseluruhan tubuh badan. Jika jantung anda tidak berjaya menjalankan tugas mereka, anda akan dapat melihat tanda-tanda tertentu menjalar ke dalam tabiat harian anda. Jangan mengabaikan salah satu di antara isu-isu ini:

1. Sering rasakan kekejangan atau sakit di perut
Organ hati ada di bahagian dada sebelah kanan di atas perut. Apabila terganggu, bahagian itu akan merasakan kekejangan dan sakit. Tanda-tanda ini boleh berulang bahkan semakin parah apabila tidak mendapatkan rawatan dengan segera.

2. Sembelit
Kerana sistem pengeluaran hempedu terbantut boleh mengakibatkan sembelit. Apabila sembelit ramai akan mengambil makanan yang mempunyai serat dan minum ubat pelawas biasanya akan sembuh. Tetapi, apabila organ hati ada masalah, sembelit berlaku sehingga beberapa minggu.

3. Nafsu makan berkurang
Satu diantara manfaat hati iaitu menghasilkan hempedu yang bertugas untuk memecah sisa-sisa makanan serta mengakibatkan perasaan lapar. Apabila hati ada masalah, tentu pengeluaran hempedu terhad menyebabkan metabolisme lambat dan menyebabkan rasa kenyang di perut. Ini menyebabkan, pesakit yang hatinya rosak bakal kehilangan nafsu makannya yang dan berat badan akan mengalami penurunan.

4. Sering terasa mual dan muntah
Apabila organ hati terganggu, tubuh akan perlihatkan tanda-tanda hati seperti loya dan muntah yang berulang. Hal ini kerana ada pengumpulan racun pada tubuh terutama pada saluran pencernaan.

Oleh demikian, untuk meneutralkan ini tubuh perlu merangsang rasa mual hingga semua racun dimuntahkan. Bila anda sering rasakan muntah tanpa ada alasan, dapatkan pemeriksaan diri ke doktor secepat mungkin.

5. Berlaku pertukaran warna air kencing dan najis
Pesakit hati biasanya alami perubahan warna air kencing. Sebab, kandungan bilirubin yang di buat oleh organ buah pinggang tidak boleh lagi ditapis oleh hati. Perkara ini menyebabkan warna air kencing bertukar jadi lebih gelap dari biasanya. Selain itu, warna najis juga ikut beralih jadi lebih kuning atau kelabu.

6. Perut merasa kembung
Waktu keadaan hati semakin bertambah kronik, perut akan terasa kembung dan kelihatan lebih mengembang. Ini lantaran ada pengumpulan cecair hati di dalam perut. Keadaan seperti itu mengisyaratkan tanda-tanda hati yang berisiko dan perlu rawatan segera.

7. Kaki dan tangan jadi bengkak
Tidak cuma ada timbunan di perut, cecair yang dihasilkan akan merebak ke bahagian tubuh yang lain seperti kaki dan tangan. Itu iaitu ciri yang sering dihadapi oleh pesakit hati. Tidak cuma bengkak tetapi akan merasa lembik waktu disentuh.

8. Mudah lelah
Apabila hati sudah tidak dapat lagi untuk mengolah serta membuang toksin dalam tubuh. Racun merebak ke darah, tisu otot dan organ yang lain. yang menjadikan metabolisme terhalang sehingga mengakibatkan perasaan lelah yang tidak dapat di hilangkan walaupun sudah berehat.

9. Kulit lebih peka
Tanda-tanda hati yang terakhir iaitu kulit lebih sensitif. Kulit penderitanya bakal terasa gatal-gatal lantas memerah dan urat-urat kelihatan lebih menonjol.

Itu 9 tanda-tanda hati yang perlu anda tahu, sebagai langkah berjaga-jaga dalam menghadapi masalah yang terjadi pada organ hati.
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda