Awas Dan Waspadalah!! Merokok Selepas Makan 10 Kali Ganda Bahayanya..Silakan Share Kepada Teman Yang Merokok..


Sedia maklum amaran bahaya merokok pada kotak rokok ditampal sangat jelas, walaupun dengan imej-imej ngeri kesan daripada merokok, tetapi untuk penagih rokok ia seperti imej biasa sahaja.

Di mana-mana, walaupun dalam pengangkutan awam jika perokok ingin menghisap rokok, mereka akan lakukan tanpa mengambil kira hak pengguna dalam likungan kawasan yang sama. Apatah lagi di ruang makan, seperti kafe, gerai-gerai makanan, kami mendapati kawasan ini mempunyai banyak asap rokok.

Sebabnya mereka biasanya memberikan alasan sangat mudah, jika anda tidak merokok selepas makan, mulut akan berasa geram dan masam. Tetapi adakah anda tahu, apa yang berlaku kepada badan apabila anda merokok selepas makan? Baca penjelasan ini.


Sudah tentu, tidak pernah merokok selepas makan adalah disyorkan, walaupun beberapa ahli-ahli sains dan doktor memberi amaran, bagaimana sangat berbahaya jika anda merokok selepas makan.

Merokok boleh mengganggu sistem pencernaan dalam usus. Sistem penghadaman yang memberi kesan seluruh badan, terjejas disebabkan oleh nikotin terikat kepada oksigen, yang diedarkan dalam darah. Kerana nikotin lebih mudah diserap, sehingga oksigen yang diperlukan untuk sistem penghadaman terhalang.

Disebabkan situasi ini berlaku sangat kerap selepas makan, ianya mampu mencetuskan berlakunya kanser kolon dan kanser paru-paru. Walaupun doktor menyampaikan lebih baik memberikan selang masa selama 20 minit selepas makan, tetapi masih, rokok ini tidak baik untuk badan.

Anda tidak bersetuju, terutamanya dalam pembungkusan rokok dilekatkan sekali maklumat, jika merokok boleh menyebabkan keguguran, meningkatkan serangan jantung, dan kanser.
Jadi di mana pilihan anda? Sihat atau sakit?

Menurut ahli farmasi kebangsaan Nigeria, Lanre Alege Universiti Hospital Ilorin berkata satu rokok dihisap selepas makan, bahaya adalah sama dengan merokok 10 rokok. Ini kerana, proses peredaran dalam saluran pencernaan selepas makan meningkat, menyebabkan sejumlah besar kandungan dalam rokok tidak baik untuk kesihatan diserap, jadi boleh merosakkan hati, otak dan saluran darah utama dan menyebabkan penyakit yang berkaitan dengan jantung dan mempercepatkan aspek-aspek ini. Kerosakan kepada organ-organ dalam badan akan menjadi lebih cepat dan risiko kanser juga lebih besar.

Malangnya, walaupun bahaya dan risiko yang mungkin timbul, tetapi masih aktiviti merokok adalah sangat sukar untuk berhenti. Terutamanya dengan keadaan tergesa-gesa menghisap rokok selepas makan. Perokok mendakwa bahawa aktiviti merokok selepas makan mempunyai keseronokan sendiri dan sukar untuk dielakkan.

Walau bagaimanapun, sebenarnya terdapat perkara-perkara yang boleh dilakukan oleh perokok untuk menghindarnya. Di sini adalah beberapa perkara yang anda boleh lakukan selepas makan, supaya anda tidak semestinya merokok

1. Niat & melegakan anda YANG INGIN BERHENTI MEROKOK

Ini adalah cara yang paling berkesan!

2. Simpan Rokok di tempat sukar dicapai

Ini adalah cara yang kuat yang boleh anda lakukan apabila anda mahu mengurangkan tabiat ini. Tanpa rokok membawa bermakna tidak ada peluang untuk perokok menikmatinya. Letakkan rokok di dalam bilik atau di dalam almari pakaian kerja anda. Oleh itu anda hanya boleh lari dari tabiat merokok selepas makan.

3. Makan dalam Bilik berhawa dingin

Adakah masih berani untuk merokok selepas makan? Apabila masih berani, perokok perlu bersedia untuk kemungkinan dimarahi isteri, ibu, atau pegawai restoran ketika makan di tempat-tempat yang berhawa dingin. Dengan makan di dalam bilik berhawa dingin, anda pasti tidak akan berani merokok. Oleh itu, keinginan untuk merokok selepas makan boleh menjadi sedikit tertekan.

4. Memberus Gigi 

Jadikan ia satu tabiat memberus gigi selepas makan. Kecuali untuk membersihkan gigi daripada sisa makanan, tabiat ini juga boleh membuatkan kurang keinginan untuk merokok kerana tidak mahu merosakkan bau mulut yang bersih selepas memberus gigi.

5. Basuh Tangan dan Hidangan

Masa anda mencuci tangan selepas makan, anda juga perlu membersihkan pinggan mangkuk. Keadaan tergesa-gesa membasuh pinggan boleh membuat anda lupa merokok. Sebuah negara yang bersih tangannya akan menggalakkan anda malas untuk merokok.

6. Bersembang

Apabila anda makan dengan keluarga atau rakan-rakan, cuba untuk bercakap selepas makan. Pastikan tema yang anda sedang bincangkan seharusnya tidak bercakap mengenai merokok. Ia boleh mengelak anda merokok dalam masa beberapa.

Pada dasarnya, apabila anda merokok objek ini terus menyebabkan kesan buruk kepada kesihatan anda. Dan walau bagaimana orang lain menyediakan tips, nasihat dan banyak lagi, hanya akan menjadi mudah dan kemudian menjadi sia-sia jika anda tidak mahu menghentikannya. 

Semakin kuat keinginan untuk merokok, maka anda juga perlu berjuang untuk melawan keinginan merokok. Tetapi pemilihan yang berterusan pada tangan anda, untuk mengekalkan kesihatan, atau memilih untuk akhirnya jatuh sakit.
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda