Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!

Kanser serviks bermula dengan sel-sel pada permukaan servik. Ia berlaku apabila sel sel tersebut mula membesar dengan tidak terkawal hingga menyebabkan sel tersebut merebak ke tisu servik. Dari sinilah, sel sel abnormal tu akan mula merebak ke bahagian lain seperti faraj , rahim atau usus.

Tanda Tanda Awal Pada Perubahan faraj, Keputihan Yang biasa Tetapi tanpa sedar ianya Tanda Awal Kanser Rahim

1-BERLAKU PENDARAHAN PADA FARAJ SECARA TIDAK NORMAL

Kebanyakan wanita yang didiagnosis dengan kanser serviks mengalami pendarahan yang tidak teratur. Satu tindakan yang dapat menjejaskan pendarahan faraj yang berlaku secara teratur boleh menjadi penunjuk kanser serviks. 

Ia juga boleh disebabkan oleh keadaan perubatan lain, seperti ketidakseimbangan hormon, penyakit keradangan pelvis atau jangkitan pada organ-organ pelvis.

Kanser serviks mampu merebak ke tisu berdekata. Ianya juga dapat mewujudkan kapilari baru yang tidak normal dan mudah pecah serta boleh menyebabkan pendarahan. Pendarahan itu boleh berlaku di antara tempoh haid, selepas melakukan hubungan seks, selepas menopaus mahupun selepas pemeriksaan pelvik. 

Pergi berjumpa dengan doktor jika anda mengalami pendarahan antara kitaran haid atau selepas hubungan seks. Ianya mungkin menjadi suatu tindakan awal dalam mencegah kanser serviks yang mungkin telah mula wujud dalam diri anda.

2. FARAJ MENGELUARKAN SUATU CECAIR YANG LUAR BIASA

Sedikit penjelasan kepada anda, cecair keputihan dan berbau adalah perkara biasa yang faraj anda mungkin akan keluarkan. Walau bagaimanapun, jika lelehan faraj bertambah, bau busuk dan cecair yang keluar tidak tetap, ia boleh menjadi tanda awal jangkitan faraj, kanser pangkal rahim atau endometrium.

Apabila mengalami kanser pangkal rahim, cecair keputihan yang keluar boleh menjadi berat, pucat, berair, mungkin berwarna coklat atau bercampur dengan darah. Jika anda mengalami gejala ini, segera merujuk kepada doktor anda dengan segera sebelum ianya terlambat
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda