Kenapa Wajah Suami Isteri, Makin Lama Berkahwin, Makin Serupa Wajah Mereka. Ini 4 Jawapannya .


Mengapa Wajah Suami Isteri Makin Lama Makin Mirip Ini 4 Alasannya



Sahabat Ummi, pernah memperhatikan wajah suami isteri yang sudah menikah bertahun-tahun? Ada ciri-ciri wajah yang makin lama kelihatan mirip, meskipun kulitnya yang satu gelap yang satu cerah, bentuk mukanya yang satu lonjong yang satu bulat... tapi kenapa air mukanya mirip ya?

Setidaknya inilah 4 alasannya:

1. Banyak menghabiskan waktu bersama
Dikongsikan dari newheathadvisor(dot)com, menurut sejumlah penelitian psikologi, semakin sering pasangan menghabiskan waktu bersama-sama, semakin mirip mereka satu sama lain. Hal ini kerana kebiasaan mereka saling menyatu dan mempengaruhi satu sama lain.

Pada 2006, dalam sebuah studi Ilmuwan di Universiti Liverpool meminta sukarelawan untuk memandangi potret lelaki dan perempuan lalu menilai keperibadian orang di foto tersebut. Para peserta tidak tahu sosok mana pasangan hidup di foto-foto itu, tapi pasangan yang paling lama hidup bersama paling banyak dinilai punya keperibadian serupa. Hal ini dinilai ada hubungkaitnya dengan kemiripan wajah.

Jadi, kalau yang sudah nikah lama tapi wajahnya tidak mirip... barangkali kerana tidak banyak menghabiskan waktu bersama?

2. Emosi boleh mengubah karakter wajah



Psikologist sosial, Robert Zajonc mencetuskan soal konsep social facilitation pada tahun 1965. Konsep itulah yang jadi jawapan kenapa banyak suami isteri yang wajahnya boleh mirip satu sama lain.

Otot-otot tubuh boleh berkembang atau berubah sesuai dengan kegunaannya. Sebagai contoh, pasangan yang sering tertawa bersama akan memiliki pola kerutan yang sama di wajahnya. Kalau sama-sama suka bersembang maka struktur pipinya akan ikut berubah. 

3. Meniru kebiasaan dan kesukaan pasangannya

Hal ini dibuktikan dengan foto pasangan suami isteri yang sudah 25 tahun menikah dan mereka terlihat sangat mirip. Para psikologi dari Yale University juga mengungkapkan jika pasangan suami isteri akan saling meniru kebiasaan pasangannya tanpa sengaja dan menyukai apa yang pasangannya sukai.

4. Dari awal memang tertarik dengan yang wajahnya mirip
Banyak yang tidak sedar, ketika mencari pasangan sebenarnya ia sedang mencari seseorang yang punya banyak persamaan dengan dirinya sendiri, termasuk selera berpakaian dan juga ketrampilan. Ada juga perempuan yang mencari pasangan yang mirip dengan ayahnya, mahu atau tidak mahu sedikit banyaknya juga mirip dengan dirinya sendiri betul tak?

Bagaimana Sahabat Ummi, setuju dengan 4 alasan tadi? Atau masih ada alasan lainnya?

sumber: vemale, tribunnews
foto ilustrasi : google
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda