Perhatian Para Wanita Yang Mahukan Fizikal Dan Peribadi Yang Lebih Cantik. Boleh Amalkan 6 Ibadah Ini...

Secantik manapun wanita yang sering merawat diri di salon, kalau tidak diimbangi dengan kebaikan hati atau kekuatan ibadah, lama-lama akan kelihatan seperti barbie yang tak bernyawa.

Jika ingin wajah kita lebih bersinar dan cantik jelita, jangan hanya sibuk ke salon dan merawat diri di rumah, imbangi dengan 6 ibadah yang boleh memancarkan cahaya kecantikan, berikut senarai ibadah yang boleh diamalkan:

1. Senyum
“Senyummu terhadap wajah saudaramu adalah sedekah.” (HR. Tirmidzi 1956, ia berkata: “Hasan ‎gharib”. Dishahihkan oleh Al Albani dalam Shahih At Targhib).‎

Setiap wanita akan tampak lebih cantik jika murah senyum, bahkan senyum bernilai ibadah kerana boleh menyenangkan hati orang yang memandangnya.

2. Berwudhu
Membasuh anggota wudhu dengan air bersih selain boleh menyihatkan kulit juga menambah pancaran kecantikan. Apalagi jika boleh menjaga wudhu terus-menerus, bukannya dengan menahan hadas, namun selalu berwudhu kembali setiap kali sehabis buang air atau buang angin.

3. Menyapa Atau Menebar Salam
Salam adalah doa keselamatan bagi orang lain, maka ucapan salam yang kita beri pada saudara-saudara kita akan membuat malaikat mendoakan kebaikan yang sama untuk diri kita.

Bukan hanya pahala yang besar, seorang muslimah yang ramah gemar menyapa dan menebar salam akan tampak lebih cantik daripada yang kedekut salam.

“Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu, bahwa seorang pemuda melewati Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam, sedang dalam keadaan duduk disebuah Majlis. Maka Pemuda ini mengucapkan “Assalamu’alaikum”, maka Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam mengatakan : “bagi dia 10 kebaikan”. Lalu lewat Pemuda yang lain dan mengatakan : “Assalamu’alaikum wa rahmatullah, Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam mengatakan : “Bagi dia 20 kebaikan” kemudian lewat lagi Pemuda yang lainnya mengatakan : “Assalamu’alaikum warahmatullahi wa barakatuhu” Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam mengatakan :”Bagi dia 30 kebaikkan” (HR. IbnuHibban 493, Abu Daud 5195, Tirmidzi 2689 dan ini adalah lafadz Ibnu Hibban)

4. Berzikir
Hanya dengan mengingat Allah, hati menjadi tenang. Berzikir boleh mententeramkan hati, hati yang tenteram akan tercermin di wajah dan perilaku. Itu sebabnya memperbanyak zikir boleh memperlihatkan aura cantik dalam diri seorang muslimah.

5. Puasa Sunat
Puasa wajib tentu saja harus dijalankan, namun di samping itu seorang muslimah yang gemar melakukan puasa sunat juga akan tampak kecantikan lahir maupun batinnya.

Mengapa? Berpuasa akan membuat seseorang mampu mengendalikan hawa nafsunya, ia juga lebih sihat fizikal kerana menjauhkan diri dari makan minum selama setengah hari. Cuba perbanyak puasa sunah dengan niat yang benar, in syaa Allah kecantikan makin memancar.

6. Solat Malam
“Barangsiapa banyak mengerjakan solat di malam hari, wajahnya akan berseri di pagi hari” (HR. Ibnu Majah)

Ingin lebih cantik lahir batin? Lakukan ibadah-ibadah tersebut dengan niat ikhlas lillaahi ta’ala ya
loading...

0 comment... add one now