Rupa-Rupanya Banyak Kegunaan Biji Selasih Yang Kita Tak Tahu. Selain Mengawal Kadar Gula Dalam Darah Inilah Manfaat Yang Lain...

Biasanya biji kering atau selasih (Ocimum basilicum) yang telah direndam di dalam air mudah diperolehi di pasaran tradisional atau pasar raya, harga juga agak murah, hanya perlu membelanjakan wang RM1.00 setiap pek. biji selasih pas digabungkan / diproses minuman supaya segar semasa puasa, sebagai tambahan kepada rasa tidak selesa, banyak ciri-ciri juga.

Pada asasnya, manfaat biji selasih, terutamanya untuk kesihatan badan kita, dapat dijelaskan berikut:

1) Sebagai ubat herba Biji selasih digunakan secara meluas untuk gabungan beberapa jenis hidangan seperti jus, buah-buahan campuran ais / ais, puding atau agar-agar.

Biji selasih dalam perkara ini mengandungi banyak nutrien pekat seperti karbohidrat, vitamin, mineral, lemak dan serat untuk penggunaan yang sangat baik sebagai pelega masalah pencernaan herba, sakit tekak, sembelit dan cirit-birit.

2) Mengawal tahap gula dalam darah
Bertindak untuk mengawal gula dalam darah tinggi di kalangan mereka yang membangunkan diabetes jenis 2. Menurut beberapa kajian perubatan, biji selasih boleh membantu melindungi kandungan gula dalam darah sentiasa stabil.

3) Membantu kebuluran
Biji selasih Sangat bagus diberikan kepada mereka yang telah melakukan diet kerana sebahagian untuk membantu menjaga kelaparan.

4) Membantu insomnia
Avail biji selasih baik untuk mengurangkan kebimbangan atau insomnia. Bagi mereka yang mengalami kegelisahan sangat berlebihan atau insomnia, sangat baik dengan cara kerap memakan kebanyakan biji selasih atau makanan / minuman mempunyai benih bahan selasih asas. Kerana benih selasih mempunyai menenangkan.

5) Satu lagi biji selasih manfaat
Sementara itu biji selasih antara lain menurut beberapa kajian perubatan, yang boleh merangsang penyerapan, meningkatkan aliran darah, melegakan sawan pesakit, demam, sebagai pembersih toksin dan meningkatkan daya tahan.

Menurut dari beberapa para ahli dalam beberapa kitab tafsir ayat Al Qur’an yang telah dijelaskan sebelumnya menunjukkan bahwa Allah menciptakan tanaman yang harum yang diantaranya adalah tanaman hijau yang harum yaitu kemangi atau selasih adalah nikmat pemberian Allah SWT untuk para makhluk-Nya di bumi ini, sebagai hamba-Nya kita patut bersyukur terhadap nikmat yang telah Allah berikan.

Memakai biji selasih sebagai Herba
Biji selasih langkah Pengguna sebagai herba penyembuhan yang adalah seperti berikut:

1. Untuk mengatasi gastrik, menyediakan 5 biji g selasih dan kemudian direbus dengan 200 cc suhu air, campurkan dengan 1 sudu makan madu asli. Minum obat apabila suam, adakah kerap 2 kali sehari, pagi dan petang.

2. Sebagai herba kecantikan, biji selasih tumbuklah sehingga sebati, tuangkan air panas sederhana. Gaul rata untuk membentuk pes, biarkan sejuk. Pakai sebagai scrub pada muka dan leher, lakukan salah satu selang sehari adalah menghampiri mandi petang.

3. Untuk sakit gigi, mengambil 10 gram biji selasih, bunga cengkih 4 biji direbus bersama dengan air mendidih seperti yang diperlukan. Kemudian minum air apabila suam dalam tempoh penyakit untuk sembuh dengan sempurna.

4. Sebagai ubat pelali, anda sering mengalami ketakutan, kebimbangan adalah emosi terlalu berlebihan dan mudah, Selasi benih boleh membuat benih sedatif, langkah 5 g selasih dibancuh dengan 200 cc air. Dan minum apabila panas, boleh digabungkan dengan campuran madu dan jus limau.
loading...

0 comment... add one now