Waspada 2 Penyakit Paling Berbahaya Yang Akan Menimpa Umat Nabi Muhammad SAW Sebelum Kiamat !!

“Rasulullah saw bersabda, “Akan tiba suatu saat di mana seluruh manusia bersatu padu melawan kalian dari segala penjuru, seperti halnya berkumpulnya manusia mengelilingi meja makan.”
Waspada 2 Penyakit Paling Berbahaya Yang Akan Menimpa Umat Nabi Muhammad SAW Sebelum Kiamat !!
Kemudian seseorang bertanya,”Katakanlah wahai Rasulullah, apakah jumlah Muslim pada saat itu sedikit?” 

Rasulullah berkata,”Bahkan kalian pada saat itu banyak. Akan tetapi kalian bagai sampah yang dibawa oleh air hujan. Allah akan menghilangkan rasa takut pada hati musuh kalian dan akan menimpakan dalam hati kalian ’Wahn’. 

Kemudian seseorang bertanya,”Apa itu ’wahn’?” Rasulullah berkata,”Cinta dunia dan takut mati.” (HR. Abu Daud no. 4297 dan Ahmad 5: 278, shahih kata Syaikh Al Albani)

Sahabat, bukankah fenomena inilah yang sekarang banyak kita temukan? Umat Islam dengan jumlah besar namun kehilangan ‘kewibawaan’ layaknya dipanggil penakut!. Hal ini disebabkan umat Islam banyak yang tertimpa 2 penyakit berbahaya, yakni cinta dunia dan takut mati.


Bagaimanakah ciri-ciri cinta dunia dan takut mati yang boleh terlihat dalam diri seseorang? Apakah kita termasuk yang terjangkiti penyakit berbahaya ini? Naudzubillah min dzalik.

Berikut ini beberapa ciri-ciri pecinta dunia yang semoga kita terjauh darinya:

Selalu bermalas-malasan dan lalai dalam beribadah

Jika masih sempat solat di hujung waktu, mengapa harus bergegas solat di awal waktu? Para pecinta dunia tak akan merasa rugi jika melalaikan ibadahnya, justeru mereka merasa rugi jika ibadah menghambat masa dan kenikmatan dunia yang mereka rasakan.

Sedang asyik bekerja mengejar pelanggan, sedang asyik bercengkerama dengan anak dan keluarga, mengapa harus dihentikan hanya kerana mendengar seruan untuk solat? Allah Maha Tahu sekiranya kalau kita sedang dalam keadaan darurat. Semacam itulah yang difikirkannya. Padahal jelas bahawa Allah sentiasa mengingatkan kita.
loading...

0 comment... add one now