Bahayanya Apabila Orang Islam Beli Loteri Walaupun Sekadar Cuba-Cuba

Pakcik Jamal berjalan mendekati kedai itu. Dadanya berombak-ombak takut melihat barisan manusia beratur. Ada Cina, Melayu, India berbaris menunggu giliran.

Dia berdiri dengan mengepal not RM2 dalam poketnya lalu beratur bersama-sama mereka yang ada. Cepat-cepat Pakcik Jamal menanggalkan songkok yang dia pakai dari tadi, rasa segan tiba-tiba menyelubungi diri. Dia berdiri sambil tangannya menjinjing songkok sambil dia menjenguk ke belakang takut ada orang yang dia kenali perasan kehadirannya di situ.

"2,7,8,5" kata Pakcik Jamal. "Dua ringgit!"

Cepat-cepat dia memasukkan resit dalam poket. Dia melangkah pergi lalu di belakangnya berdiri beberapa orang lelaki Melayu lain menunggu giliran.

Kedai loteri itu dia tinggalkan secepat mungkin.

Esoknya, bangun awal pagi selepas bersarapan, dia bergegas meninggalkan rumah lalu menuju ke kedai suratkhabar. Dia pantas membuka halaman suratkhabar berbahasa Inggeris itu lalu menyelak cepat-cepat.

Luruh jantungnya memegang suratkhabar itu. Terpapar jelas dalam suratkhabar, 2785 tempat ketiga cabutan semalam. Lama Pakcik Jamal berdiri di depan kedai sehingga Muthu menegurnya.

"Eh Uncle Jamal, kenapa berdiri saja?" tegur Muthu. Pakcik Jamal diam saja memandang Muthu lalu dia tunjukkan keputusan loteri yang dicetak hari itu, lalu mengeluarkan resit tiket loteri yang dibelinya semalam.

"Wah! Uncle! Uncle dah kaya!" kata Muthu. Kelu lidah Pakcik Jamal berkata-kata.

"Nanti Uncle dah tak payah kerja sapu la, Uncle. Lagipun dah tua, kenapa kena kerja lagi? Now you can retire Uncle," sambung Muthu. "Pergi claim la Uncle! Belanja saya la lepas tu."

Pakcik Jamal mengangguk-ngangguk. Dia tak pasti ke mana hala tujunya. Dia berjalan dan berjalan sehinggalah dia sampai ke masjid. Dia merenung masjid itu dari jauh lalu menolak pintu masjid memasuki perkarangannya.

"Assalamualaikum," kata dia melihat seorang yang nampaknya jauh lebih muda berbanding dia, sedang mencuci bahagian tempat berwuduk.

"Waalaikumsalam," jawab lelaki itu.

"Tok Imam ada?" tanya Pakcik Jamal.

"Tak ada, selalunya dia tak datang awal-awal pagi ni. Ada urusan dengan dia ke Tuan?" tanya lelaki itu.

"Maaf. Nama saya Jamal," katanya menghulurkan salam. "Saya ada masalah sikit ni, masalah besar."

Lelaki itu menutup pili air lalu mengesat tangannya dengan tuala. "Saya Razak, siak masjid ni. Masalah apa tu Tuan?"

"Macam ni," kata Pakcik Jamal lalu menceritakan masalah yang sedang dihadapinya. Razak mengangguk-ngangguk kepala lalu tergelak dia mendengar kisah Pakcik Jamal.

"First time beli terus kena? Hebat tu!" kata Razak. Pakcik Jamal hanya tersengih.

"Berapa menangnya?" tanya Razak.

"Entah lah dik, Pakcik tak ada la tanya dekat kedai dia," jawab Pakcik Jamal.

Razak merenung ke halaman masjid yang kosong dan tenang. Dia tersengih panjang mendengar kisah ajaib Pakcik Jamal itu. Dia faham dilema yang dihadapi beliau, duda beranak 3. Masih bekerja sebagai penyapu sampah sambilan untuk menyara hidup. Tiba-tiba, pada umur 52 tahun didatangkan habuan besar yang tanpa ada usaha keras, hanya sekadar satu cuba-cuba nak tengok apa yang seronok sangat berjudi.

"Saya ilmu agama pun ada la sikit, Pakcik. Tapi yang saya tau, dalam hal pakcik ni, duit tu statusnya haram, jadi tak boleh diguna untuk kepentingan peribadi pakcik," kata Razak. Wajahnya jadi sugul kerana melihat Pakcik Jamal berkerut dahinya.

"Tapi Pakcik orang susah dik," kata Pakcik Jamal.

"Saya tak tau macam mana nak jawab situasi Pakcik tu, maaf, tapi hukumnya jelas haram," kata Razak. "Terpulang pada pakcik apa saja keputusan pakcik ambil, tapi kerana saya dah dengar semua, saya kena jelaskan lah betul-betul yang pakcik tak boleh guna duit tu."

Pakcik Jamal merenung lantai.

"Aku nak buat apa dengan duit tu?" tanya Pakcik Jamal. Nampak benar kecewanya.

"Pakcik boleh ambil," jawab Razak. "Sedekahkan semuanya, gunakan duit tu untuk kepentingan orang ramai."

Pakcik Jamal merenung wajah Razak. "Tapi Pakcik boleh ubah hidup pakcik ni nak, kerja 10 tahun simpan pun tak tentu boleh dapat sama."

Razak hanya mengangkat bahunya, dia tak tahu macam mana nak jawab soalan itu. Ilmunya belum cukup kerana dia sedar dalam keadaan begitu, hujahnya belum cukup untuk menyedarkan seseorang yang sudah nampak tanda hilang rasionalnya.

"Terpulang pada pakcik. Lebih elok sedekahkan semuanya," kata Razak.

Pakcik Jamal bangun lalu menghulurkan salam pada Razak.

"Pakcik, saya doakan pakcik pilih jalan yang betul," kata Razak.

"Serba salah pakcik sekarang ni nak," kata Pakcik Jamal.

"Sebab tu kita dilarang dan ditegah berjudi pakcik, walaupun cuba-cuba nak tengok saja pun. Kita boleh nampak dah masalah yang boleh jatuh menimpa kita kalau kita sekadar cuba, sebab hati kita tak cukup kuat nak lawan godaan dia," kata Razak.

Pakcik Jamal mengangguk faham. Memang dia menyesal walaupun niatnya pada mula, hanya mahu cuba-cuba.

"Terima kasih nak," kata Pakcik Jamal.

"Waalaikumsalam," sahut Razak.

Pakcik Jamal menyeluk saku lalu mengira duit yang ada untuk makan tengahari, sementara menunggu tiba waktu kena masuk kerja. Fikirannya mula mempersoalkan bermacam perkara di minda.
loading...

0 comment... add one now