6 Tip Agar Nasi di RICE COOKER Tidak Cepat Basi dan Kering. Dah Tahu Sila Sebarkan...

Jika zaman dulu, memasak nasi atau sayur harus menyalakan dapur dan memasak nasi di dandang dapur kayu. Kali ini, memasak nasi dan sayur-sayuran boleh dilakukan dengan sangat mudah iaitu menggunakan rice cooker. Pakai rice cooker, nasi pun akan semakin cepat masak


Tapi, sayangnya nasi yang dimasak di rice cooker akan lebih mudah basi, berwarna kuning atau bahkan teksturnya jadi kering dan keras. Lantas, bagaimana  agar nasi yang dimasak di rice cooker dan dihangatkan di sana tidak mudah basi, kuning atau kering? Buat kamu yang ingin mempunyai nasi tetap enak, putih dan teksturnya tidak kering semasa dimasak di rice cooker, jadi begini tipsnya.

Manfaatkan Buah Lemon

Sebelum memasak nasi, usahakan untuk menambahkan beberapa titis air limau nipis ke dalam beras. Air limau nipis selama ini dipercaya dapat membuat tekstur nasi akan semakin lembut dan sesuai dengan lidah kita, warna nasi menjadi lebih putih dan ia pun tidak akan mudah basi atau kering.

Cuci Beras Hingga Bersih


Mencuci beras hingga bersih sebelum memasak. Mencuci beras hingga bersih tidak hanya akan membuat nasi menjadi bersih dan putih. Lebih jauh, perkara ini juga membolehkan nasi yang dihasilkan akan semakin enak dan ia pun tidak mudah basi serta kering.

Air Cukup Buat Memasak

Pastikan bahawa kamu menggunakan  air yang cukup buat memasak nasi di rice cooker. Jangan sampai air yang digunakan kelebihan atau kekurangan. Air yang berlebihan akan membuat nasi lembik dan mudah sekali basi. Sementara penggunaan air yang kurang,perkara ini akan membuat nasi menjadi kering dan keras.

Masak Buat Sekali Makan

Agar nasi selalu fresh dan enak, disyorkan agar kamu masak buat sekali makan. Masak sekali makan tidak hanya akan membuat nasi yang dimasak fresh dan enak, lebih jauh  perkara ini dipastikan akan mencegah nasi basi, nasi kuning atau nasi kering. Tapi ingat, nasi yang tetap fresh adalah nasi yang setelah nasi masak terus dimakan. Elakkan memasak nasi di pagi hari sementara makannya di petang hari atau bahkan malam hari. Usahakan untuk masak di pagi hari buat makan pagi, masak siang buat makan tengah hari dan seterusnya.Mengacau Nasi Saat Masak


Jangan lupa buat kacau nasi semasa proses memasak terjadi. Mengacau nasi ini tujuannya agar nasi matang sempurna dan rata. Selain itu, mengacau nasi semasa proses memasak juga akan membuat tekstur nasi menjadi lebih lembut serta sesuai dengan lidah. Kita pun akan tahu sama ada nasi bakal kelebihan air atau kekurangan air. Mengacau ini juga membolehkan wap air yang ada di celah-celah nasi boleh tersebar rata.

Gunakan Rice Cooker Berkualiti

Tips selanjutnya agar nasi tidak mudah basi, kering atau kuning adalah pastikan untuk menggunakan rice cooker yang berkualiti. Pastikan bahawa rice cooker yang kamu gunakan untuk memasak dalam keadaan baik dan terdiri daripada elemen-elemen yang baik pula. Jangan sampai, rice cooker yang kamu pakai adalah rice cooker yang mengalami kerosakan baik di satu elemennya atau di beberapa elemannya.

Itulah tips agar nasi yang dimasak di rice cooker tidak mudah basi, kuning juga kering. Selain tips di atas, tips lain yang tIDak boleh kamu terlepas adalah pastikan untuk tidak menyimpan nasi dalam waktu yang lama dalam rice cooker. Bila ingin nasi tidak kering, kamu boleh mencabut palam rice cooker lalu membuka tudung dan biarkan nasi sejuk. Jika ingin makan dan nasi hangat, kamu boleh kembali memanaskan nasi. Usahakan pula untuk selalu menjaga kebersihan rice cooker baik kebersihan di bahagian dalam juga kebersihan di bahagian luar.
loading...

Comments

Popular posts from this blog

Berapa Lama Daging Atau Ayam Boleh Digunakan Selepas Dinyahbeku Tanpa Menghilangkan Zatnya?

Wanita WAJIB Tahu..Tanda Kanser Rahim Bila Keputihan Berwarna Coklat , Bercampur Darah!!

Tip Membeli Tayar Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda